۱۳۹۹ اردیبهشت ۷, یکشنبه

سعودی محدودیت‌ مقررات منع رفت و آمد برای مقابله با کرونا را کاهش داد


ملک سلمان بن عبدالعزیر پادشاه سعودی روز یکشنبه 26 آوریل دستورات جدیدی را با هدف کاهش محدودیت‌های مربوط به مقررات قرنطینه خانگی شهروندان و مقیمان این کشور برای مقابله با ویروس کرونا را صادر کرد.

به موجب فرمان جدید ملک سلمان، از روز یکشنبه مقررات منع رفت و آمد در سراسر کشور سعودی به جز در مکه و برخی مناطقی که از قبل قرنظینه خانگی شده بود، به صورت جزئی و تدریجی لغو می‌شود.

دستور جدید ملک سلمان شامل مکه و برخی مناطق که پیشتر به خاطر شیوع بیماری کرونا قانون منع رفت و آمد برای آنها وضع شده بود، نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی با توجه به اهمیتی که خادم حرمین شریفین ملک سلمان برای حفظ سلامتی شهروندان و مقیمان این کشور قائل است، دستوراتی برای کاهش این محدودیت‌ها صادر کردند که به موجب آن، شهروندان سعودی و مقیمان این کشور تا روز بیستم ماه رمضان، می‌توانند با حفظ مراقبت‌های ایمنی و تعهد و اجرای دستورات و راهنمایی‌های وزارت بهداشت در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی، از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر برای خرید یا انجام کارهای دیگر از خانه‌هایشان خارج شوند.
دستورات ملک سلمان به شرح زیر است:
اول: لغو مقررات منع آمد و رفت به صورت جزئی در سراسر پادشاهی سعودی از روز یکشنبه 3 رمضان 1441 هجری قمری برابر با به آوریل 26 2020 میلادی تا چهارشنبه 20 ماه رمضان 1441 هجری قمری برابر با 13 مه سال 2020 میلادی. طی این مدت با حفظ مقررات ایمنی رفت و آمد از ساعت 9 صبح تا 5 عصر مجاز خواهد بود. این قانون شامل مکه و شهرهایی که قبلا قرنطینه خانگی شده‌اند، نمی‌شود.

دوم: علاوه بر فعالیت‌های مستثنی که در تصمیمات قبلی به آنها اشاره شد، برخی مراکز تجاری و اقتصادی مجازند فعالیت‌های خود را طبق دستورات بند اول از چهارشنبه 6 ماه رمضان 1441 هجری قمری برابر با 29 آوریل سال 2020 میلادی تا چهارشنبه 20 رمضان 1441 هجری قمری برابر با 13 مه 2020 آغاز کنند.

مراکز مجاز شامل :
اول: فروشگاه های عمده فروشی و خرده فروشی

دوم: مراکز خرید مانند پاساژهای بزرگ، البته با تأکید بر ادامه منع هرگونه فعالیتی در آن مراکز که در آن فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر نباشد مانند، سالن‌های آرایشگری، کلوپ‌های ورزشی و بهداشتی ، مراکز تفریحی ، سینما ، رستوران ها ، کافه‌ها و سایر فعالیت‌هایی که توسط مراجع ذیصلاح تعیین خواهد شد.

سوم: به شرکت‌ها و کارخانه‌های پیمانکاری با توجه به نوع کار خود مجازند از روز چهارشنبه 6 ماه رمضان 1441 هجری قمری برابر با 29 آوریل سال 2020 میلادی و از چهارشنبه 20 ماه رمضان 1441 هجری قمری برابر با 13 ماه مه سال 2020 میلادی ، به فعالیت های خود بدون محدودیت زمانی بازگردند و فعالیت خود را ادامه دهند.

چهارم: مسؤولان نظارت بر فعالیتهای اقتصادی ، تجاری و صنعتی ، براساس دستورالعملها ، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه مصوب وزارت بهداشت و مراجع ذیصلاح پیگیری های لازم را در مورد میزان تعهد به اجرای اقدامات احتیاطی و اقدامات پیشگیرانه و ارائه گزارش های روزانه در این باره انجام می‌دهند.

پنجم: بر ادامه پایبندی به مقررات فاصله گذاری اجتماعی، از جمله منع تجمع افراد بیش از پنج نفر در مناسبت‌های مختلف مانند عروسی و مجالس تشییع جنازه و غیره تاکید می‌شود.

ششم: مجازات‌هایی برای کسانی که به این مقررات پایبند نباشند، در نظر گرفته شده از جمله این مجازات‌ها : جریمه افراد و بستن مراکزی تجاری که برخلاف قوانین وضع شده رفتار کنند.

هفتم: این اقدامات به صورت مرحله‌ای و به طور دقیق تحت ارزیابی مداوم قرار می‌گیرند.

ملک سلمان از وزارت کشور سعودی خواست تا با همه نهادهای مربوطه برای تطبیق این مقررات جدید هماهنگی کند.

پادشاه سعودی در پایان از مقامات ذیربط خواست تا در تشویق شهروندان، مقیمان و کارفرمایان به احساس مسئولیت و پیروی از اقدامات پیشگیرانه تلاش کنند تا انشاءالله خطر این بیماری همه گیر از همه برطرف شود.