۱۳۹۸ آبان ۱۰, جمعه

سومین هفته قیام لبنان

مردم لبنان در سومین هفته قیام خود میادین اصلی بیروت و سایر شهرها را به کانون جنبش و انقلاب تبدیل کردند.

آنها که خواسته های خود را بسیار فراتر از استعفای دولت می دانند و خواهان سرنگونی نظام فرقه یی وسهمیه بندی مذهبی، هستند و می گویند تا رسیدن به خواسته هایشان خیابانها را ترک نمی کنند.
روز پنجشنبه میان نظامیان و تظاهرکنندگان که بسیاری راهها را بسته بودند درگیریهایی صورت گرفت.
حزب الشیطان لبنان که از اوجگیری قیام به شدت هراس دارد و با استعفای سعد حریری شوکه شده است تلاش می کند با تهدید و ارعاب و اعزام دسته های چماقدار جوانان شورشی لبنان را مرعوب کند اما تاکنون ناکام مانده است.
خبرگزاری رویترز نوشت:‌ تصمیم سعدحریری برای استعفا، حسین الخلیل مشاور سیاسی حسن نصرالله رهبر حزب‌الله را شوکه کرد. الخلیل به وی توصیه کرده بود در برابر خواسته‌های تظاهرکنندگان که خواهان سرنگونی دولت ائتلافی وی هستند، تسلیم نشود، ولی سعد حریری، برخلاف حرف مشاور حسن نصرالله، استعفای کل دولت را اعلام کرد.

با اوجگیری قیام مردم لبنان که منجر به استفعای نخست وزیر شد، رئیس جمهور این کشور میشل عون نیز بالاجبار اعلام کرد:‌به کابینه مرکب از تکنوکراتها در دولت جدید متعهد است.
رویترز گزارش داد:‌ میشل عون بدنبال استعفای سعد حریری نخست وزیر و چندین هفته اعتراضات؛ متعهد شد یک دولت جدید تشکیل دهد که در آن وزیران توسط کارشناسان و نه وابستگان ِ سیاسی احزاب، دولت را اداره می کنند. وی وعده داد: دولت را مدنی و بدور از نظام سیاسی بر مبنای فرقه یی که آن را یک بیماری مخرب نامید نگهدارد. اعتراض کنندگان خواهان یک دولت تکنوکرات و خاتمه نظام فرقه یی بوده اند که در آن پستها را بین فرقه های مذهبی مختلف تقسیم کرده بودند.

آخوند موحدی کرمانی، امام جمعه خامنه‌ای در تهران هراس حکومت آخوندی را از گسترش قیامهای مردم عراق و لبنان علیه دست‌نشاندگان ولایت فقیه در این کشورها و نیز خطر فوران خشم مردم ایران علیه نظام جور و جنایت آخوندهای حاکم گفت: اونچه که در روزهای اخیر شاهد بودیم و شنیدیم فقط اعتراض و مطالبه اصلاحات اقتصادی نبود دشمنان عراق هم بیکار ننشستند و از گوشه ای وارد شدند و در بعضی شهرها بخصوص در بصره و عماره به خشونت روی آوردند و جمع کثیری را کشته و عده بیشماری را مجروح نمودند حتی بعضی... را قطعه قطعه کرده و بعضی را در آتش سوزاندند.
توجه کنیم که دشمن مترصد ببیند یک فرصتی بدست می آید برموج سوار میشه و این اوضاع را بوجود بیاورد.
سفیر امریکا هم در عراق طبق اطلاعی که پیدا کردیم بطور علنی حمایت از خشونت میکند و با صراحت نیروهای انتظامی عراق را از کنترل این رفتارها منع میکند.
نکته ای که باید عرض کنم در اعتراضات عراق بعضی گروههای منحرف که ما اونها را شیعه انگلیسی میدانیم هم نفوذ کرده و بخصوص در کربلا بصره و عماره جنایاتی مرتکب شدند.
استعفای نخست وزیر میتواند سبب تشدید اعتراضات خیابانی شده و در نهایت طوایف مختلف را با یکدیگر درگیر نماید از این رو به برادران از طوائف مختلف شیعه مسیحی سنی بخصوص به رهبران اونها توصیه میکنیم مراقب باشند، لبنان دشمنان خشمگینی دارد. اینها در کمین هستند. مسئولین محترم مراقب باشید از دشمن نباید ترسید ولی از فاصله طبقاتی باید ترسید از رو آوردن مسئولین به زندگی اشرافی و اشرافی گری و دریافت حقوق های کلان و فراموش کردن مستضعفان باید ترسید.