۱۳۹۸ آبان ۱۰, جمعه

قیام عراق وارد دومین ماه خود شد

قیام مردم عراق علیه دستگاه فاسد حکومتی و دست نشاندگان رژیم آخوندی، با سلسه ضربات سنگینی بر رژیم ولایت فقیه وارد دومین ماه خود شد.

میدان تحریر بغداد به مرکز قیام برای سرنگونی حکومت تبدیل شده است.
در میدان تحریر جوانان شورشی خشم خود را علیه خامنه ای و پاسدار قاسم سلیمانی ابراز می کنند. این پاسخ جوانان شورشی عراق به ولی فقیه ارتجاع است که مردم عراق را از قیام و شورش برحذر می داشت.

یک تظاهرکننده گفت: ما خشم جوانان را کنترل کردیم ولی این کنترل زیاد طول نمیکشد. این پیامی از پل سنک در نزدیکی سفارت رژیم ایران به خامنه‌ای است: مردم علیه رهبران فاسد قیام کرده اند و رژیم ایران نباید در این امر دخالت کند.

به گزارش تلویزیون العربیه، منابع امنیتی عراق روز پنج شنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ از کشته شدن یک تظاهرکننده و زخمی شدن ده‌ها تن از معترضانی که بعد از ظهر چهارشنبه برای رسیدن به سفارت رژیم ایران در بغداد تلاش می‌کردند، خبر دادند.
العربیه افزود: خامنه ای روز چهارشنبه تظاهرکنندگان عراقی و لبنانی را متهم کرد که از سوی اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای عربی حمایت می‌شوند این اظهارات با خشم تظاهرکنندگان، شماری زیادی از تحلیگران عراقی در بغداد شد‌. پس از اظهارات علی خامنه‌ای تظاهرکنندگان خشمگین تلاش کردند، که به سفارتخانه رژیم ایران در بغداد حمله کنند. عراقی‌های معترض بار دیگر شعار اخراج رژیم ا یران را در میدان‌ها سر دادند.
به گزارش اسکای نیوز تظاهرکنندگان بندر ام القصر را بستند. آنها منطقه مرزی بازرگان را هم بستند تا مانع از ورود کالاهای رژیم ایران شوند. جوانان عراقی در شبکه های اجتماعی فراخوان به تحریم کالاهای رژیم ایران دادند. آنها می گویند رژیم ایران عامل نابودی عراق است.
عفو بین الملل جنایت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان عراقی را محکوم کرد.
عفو بین الملل نوشت:‌ ‌نارنجکهای جدیدی گاز اشک آور که مأموران امنیتی عراق در بغداد علیه تظاهرکنندگان استفاده می کنند باعث کشتار وحشتناک شده است چرا که جمجمه قربانیان را سوراخ می کند. عفو بین الملل دریافته است که حداقل ۵تظاهرکننده طی روزهای اخیر با شلیک این نارنجکها کشته شده اند. تمامی شواهد نشان می دهد نیروهای سرکوبگر با استفاده از این نارنجک‌های نظامی از فاصله کم سر تظاهار کنندگان را نشان گیری کرده‌اند که در موارد متعدد جمجمعه قربانیان را سوراخ کرده و منجر به جراحات وحشتناک و مرگ آنها شده است».

با اوجگیری قیام در استانهای جنوبی شیعه نشین عراق، دامنه قیام به سایر نقاط گسترش یافته و رؤسای عشایر دیالی نیز طی بیانیه ای ضمن محکومیت جنایات نیروهای سرکوبگر و کشتار قیام کنندگان، حمایت خود را از این قیام اعلام کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رئیس‌جمهور عراق روز پنجشنبه قول داد که در پاسخ به یک ماه اعتراضات مرگبار، انتخابات زود هنگام برگزار کند، اما تظاهرکنندگان گفتند که این اقدام به‌مراتب کمتر از خواسته‌های آنها برای اصلاحات عمیق سیاسی است.
او وعده داد که به‌محض رسیدن به توافق درباره قانون جدید، انتخابات زود هنگام برگزار شود، اما به‌نظر نمی‌رسد سخنان وی تاثیری در تظاهرکنندگان داشته است.
خبرگزاری فرانسه افزود: برهم صالح در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس از هفته‌ها گفت: عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق که تحت فشار قرار دارد، آماده استعفا است، اما تاکنون کسی وجود ندارد که جای او را بگیرد.
یکی از اعتراض‌کنندگان گفت: "استعفای عبدالمهدی راه‌حل نیست، مشکل با (همه) احزاب حاکم است.