۱۳۹۷ بهمن ۲۵, پنجشنبه

پایان اجلاس ورشو، مایک پمپئو:‌ حتی یک کشور حاضر به دفاع از رژیم ایران نشد

کنفرانس ورشو
در پایان اجلاس دو روزه ورشو یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان مایک پمپئو وزیر خارجه و وزیر خارجه لهستان برگزار شد.
مایک پمپئو در این کنفرانس مطبوعاتی از جمله گفت:
ما نمایندگان ناتو و اتحادیه اروپا را در این کنفرانس داشتیم. بسیار گسترده در این کنفرانس شرکت کردند.

ما در مورد جلوگیری از تکثیر تسلیحاتی و اوضاع یمن و سوریه، ایران و امنیت و حقوق‌بشر گفتگو کردیم.

ما می‌خواهیم با بزرگترین تهدید روبه‌رو شویم. تهدید رژیم ایران کشورهای عربی و اسراییل را به هم نزدیک کرده است.

ما هیچ شوخی نداریم و پنهان نمی‌کنیم و تحریم‌ها و فشار بیشتر بر رژیم ایران وارد می‌کنیم تا مردم ایران بتوانند به خواسته اشان برسند. رژیم ایران همه جا ویرانی زیادی ببار آورده است. رژیم ایران بخشی از گفتگوی ما نخواهد بود.

تا زمانی که به حزب‌الله کمک کند و فعالیت‌هایش را در سوریه و عراق و آمریکای جنوبی متوقف نکند ما فشار را بر آن ادامه می‌دهیم. آمریکا مصمم است همه کشورها بدانند آخوندها و قاسم سلیمانی نباید به سلاح هسته‌یی دست پیدا کنند

مایک پمپئو افزود:

قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت مشخص است و ایران از آن تخلف می‌کند.

ما خیلی موارد با اروپا هم‌نظر هستیم. اروپا ماهان ایر را تحریم کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ در گردهمایی ورشو حتی یک نفر نبود که از رژیم ایران دفاع کند. هیچ کشوری بلند نشد و تهدید رژیم ایران را انکار نکرد. کسی نبود بگوید حرفهای آمریکا در مورد تهدید این رژیم نادرست است یا اغراق است

بسیار دشوار است در مورد عراق و لبنان و یمن و سوریه صحبت کنیم و لی در مورد رژیم ایران و نیروی قدس صحبت نکنیم. تهدید رژیم ایران جدی است

وزیر خارجه لهستان نیز گفت:

در کنفرانس ورشو در مورد نقش منفی رژیم ا یران گفتگو کردیم. در مورد امنیت منطقه به‌ویژه وضعیت یمن و سوریه گفتگو کردیم

من گفتم این همایش و موضوع اصلی آن طوری طراحی شده بود که به مسائل مختلف بپردازد. در بسیاری از موارد مثل دخالت رژیم ایران به نقش منفی آن اشاره می‌شد. این فقط دیدگاه آمریکا نیست. همه هم صدا بودند که نقش رژیم ایران بی‌ثبات کننده بوده است.

رژیم ایران به این کنفرانس دعوت نشد به‌خاطر رفتارش اما اگر رفتارش را تغییر دهد وضعیت فرق می‌کند.
سخنرانی افتتاحیه وزیر خارجه آمریکا و لهستان در اجلاس ورشو
وزیر خارجه لهستان در جلسه افتتاحیه کنفرانس ورشو در لهستان گفت: با ثبات کردن خاورمیانه، خاتمه بخشیدن به جنگهای ادامه‌دار، ترویج همزیستی فرهنگی، ساختن جوامع فراگیر، اینها چهار چالش بزرگ هستند. این باعث می‌شود که جامعه جهانی به‌صورت مؤثری از این تلاشها حمایت کند به‌منظور این‌که ثبات و صلح پایدار را حفظ کند. چندین منبع درگیری در خاورمیانه وجود دارد. منشأ این درگیریها برخی رهبرانی هستند که می‌خواهند به هر قیمتی قدرت خود را حفظ کنند، یا بنیادگرایی مذهبی و عدم بردباری مذهبی، یا از عوامل سیستماتیک مانند عدم تعادل در قدرت در رقابت سیاسی با نقش آفرینان خارجی. منشأ این درگیریها دخالت قدرتهای منطقه‌ای نیز هست.

وی افزود: اتحادیه اروپا و آمریکا در رابطه با نقشی که رژیم ایران باید در خاورمیانه و جهان گستردهتر بازی کند، هم عقیده هستند. ولی ما نسبت به نتایج احتمالی برنامه هسته‌یی رژیم ایران و همچنین گسترش تسلیحات آنها در کشورهای منطقه نگران هستیم. ما صریحاً و یکپارچه اقدامات غیرقابل تحمل رژیم ایران ورای سرزمین خودش از جمله در اروپا را محکوم می‌کنیم که با تحریم‌های اضافه شده اتحادیه اروپا مواجه شد.

 ما بر این عقیده هستیم که خاورمیانه مستحق توجه ویژه‌یی است
وزیر خارجه لهستان گفت: دیروز ما این فرصت را داشتیم که حرفهای نمایندگان از منطقه را گوش کنیم که به ما خاطرنشان کردند که خاورمیانه در حال حاضر با چه چالشهایی روبه‌رو است. امروز ما این بحثها را ادامه خواهیم داد با هدف در آوردن راه‌حل برای این درگیریها. و به‌ویژه جنگها در سوریه و یمن که نشان‌دهنده این است که به‌رغم ماهیت پیچیده درگیرها چطور جوامع به‌سادگی می‌توانند طعمه‌ ایدئولوژیهای ستیزه‌جویانه شوند. کار زیادی انجام شده است ولی ما بر این عقیده هستیم که خاورمیانه مستحق توجه ویژه‌یی است. بعد از این کنفرانس گروه‌های کاری اختصاصی باید راه‌اندازی شود. تا پروسه را شروع کنند شاید پروسه ورشو تا یک پلتفرم ویژه دیالوگ چند جانبه ایجاد کنند متشکل از نخبگان کشورها برای نهادینه کردن همکاری قویتر در خاورمیانه.
این کنفرانس پایان کار نیست و نمی‌تواند باشد
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در افتتاحیه اجلاس ورشو گفت: ایالات متحده به‌دنبال یک دوران جدید همکاری بین همه کشورهایمان به‌منظور این‌که چطور با این مسائل برخورد کنیم. ما به همین دلیل این اجلاس را ترتیب دادیم. ترکیب حاضر در اینجا تعهد دیپلماتیک رئیس‌جمهور ترامپ برای گردهم آوردن کشورها برای راههای جدید به‌منظور حل و فصل همه مشکلات را منعکس می‌کند. مأموریت امروز ما همین است. امیدوارم که همه ما این مأموریت را جدی بگیریم.

در ادامه جلسه بحثی در مورد یمن به ریاست وزیر خارجه یمانی خواهیم داشت. سپس من استراتژی دولتمان در رابطه با گامهای بعدی در رابطه با سوریه برای دستیابی به اهداف استراتژیک مان را توضیح خواهم داد. اهداف استراتژیکی که تغییر نکرده است. و بعد از این مشاور ارشد رئیس‌جمهور آقای کوشنر تلاشهای دولت برای پیشبرد صلح جامع و پایدار بین اسراییل و فلسطینیان را بحث خواهد کرد. فرصتهای زیادی برای سؤالات و اظهارنظر در مورد همه این موضوعات وجود دارد..... ما یک برنامه اقدام جدی در رابطه با گسترش موشک، مقابله با تهدیدات در حال ظهور سایبری و تأمین مالی تروریسم و غیرقانونی خواهیم داشت. نمایندگانی از بسیاری کشورها نظرات خود در رابطه با هر کدام از این موضوعات را بیان خواهند کرد. گفتگوهای ما امروز مهم است ولی این کنفرانس پایان کار نیست و نمی‌تواند باشد. ما نیاز به اقداماتی داریم در سوریه، یمن، گسترش تسلیحات، روند صلح خاورمیانه، تروریسم، رژیم ایران، امنیت سایبری، بحرانهای انساندوستانه، اینها چالشهای اصلی هستند که ما باید حل کنیم. ما برای امنیت باید با هم کار کنیم. هیچ کشوری نمی‌تواند در حاشیه وقایع باقی بماند. پس اجازه بدهید که امروز شروع گفتگوهایمان باشد.