۱۳۹۷ دی ۱۳, پنجشنبه

آنچه مسعود رجوی گفت - قسمت سوم

مسعود رجوی در یکی از اولین پیام‌هایش درباره قیام گفت: « ثبات شده که افعی کبوتر نمی‌زاید. اصلاح‌ و اعتدال در رژیم ولایت فقیه یک سراب ارتجاعی و استعماری است.
اولین پیام مسعود رجوی درباره قیام

اولین پیام مسعود رجوی درباره قیام
مسعود رجوی در بخش دیگری از پیام خود گفت: «اثبات شده است که رمز رستگاری ملی، مرگ بر اصل ولایت فقیه و زنده‌باد ارتش آزادی است».

رهبر مقاومت بخش پایانی پیام خود را به رهنمودهایی به کانونهای شورشی اختصاص داد و از جمله گفت: «از پاتک‌های دشمن زبون و زهر خورده نترسید».
عبور قیام از «صنفی» به «سیاسی»
در فاصله ۸دی تا ۱۵دی، قیام با سرعت، در تمامی کشور گسترده شد، و خصلتی کاملا سیاسی به خود گرفت.

«جوان» روزنامه سپاه پاسداران در تاریخ ۱۸دیماه به صراحت به این مسأله اعتراف کرد و نوشت: «در فتنه ۹۶ خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می‌شد تنها به فاصله یک روز، آشوب‌ها از پیگیری مطالبات مردم(به‌عنوان بهانه اغتشاش‌گری) به سمت تقابل با نظام و تصرف اماکن نظامی و انتظامی... تغییر مسیر داد».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روحانی هم ناخواسته بر هویت ملی قیام مهر تایید زد و نکاتی را گفت که عمدتاً با آنچه که بعداً خامنه‌ای گفت در تعارض است.
قیام، یک محصول ملی یا یک تولید خارجی؟
رحمانی فضلی، وزیر کشور رژیم، در همان اوان گفت قیام داخلی است و خامنه‌ای گفت قیام ساخته خارجی است! درست مثل هر دیکتاتور دیگر!

خامنه‌ای مثل همیشه و به سنت تمامی دیکتاتورها دست روی توطئه خارجی!‌ گذاشت. گرچه که با تمام تلاشش نتوانست نقش مجاهدین و ماهیت ملی و داخلی قیام را تماماً منکر شود اما حرف‌های وزیر کشورش «قاطی» کمتر داشت و اصلاً هم نیاز به تفسیر نداشت.
حرف‌های وزیر کشور 
رحمانی فضلی، وزیر کشور رژیم، گفت: «بر اساس گزارشی که از سوی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و با استناد به گزارشهای دستگاههای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی عوامل نارضایتی‌ها داخلی و بدون هیچ‌گونه دخالت از خارج کشور است». او گفت: «یک جرقه کافی است تا اعتراضات شعله‌ور شود».
رحمانی فضلی تعداد بازداشت‌شدگان را بیش از ۵هزار نفر خواند و گفت که تظاهرات به‌سرعت در روزهای ابتدایی به ۱۰۰شهر رسید و در ۴۲شهر هم درگیری اتفاق افتاد. او گفت: «طی این تظاهرات گسترده ۶۰دفتر امام جمعه در سراسر کشور تخریب و به آتش کشیده شد».
شعاری که یکی از نمادهای قیام شد 
نکته‌ای که به نماد یکی از سرفصلی‌ترین مقاطع قیام تبدیل شد، شعاری است که روز ۱۵دی ۹۶ دانشجویان سردادند و روی همان نکته‌ای که مسعود رجوی در اولین پیامش تأکید کرده بود صحه گذاشتند. شعاری که به شناسنامه‌ این قیام تبدیل شد.

شعاری که خود به تنهایی تابلویی شد برای قیام بزرگ مردم.
اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا! 
و به این ترتیب، یک بار دیگر قیامی که از اولین روزهای پاگرفتن دیکتاتوری مذهبی در ایران، شکل گرفته بود، در یک مدار بالاتر و با قدرتی به مراتب بیشتر از گذشته اوج گرفت، از رژیم با تمامی جناح‌هایش عبور کرد و به سرچشمه اصلی قیام و مقاومت وصل شد. از این نقطه به بعد می‌توان گفت: دیگر همه چیز در کف خیابان تعیین‌تکلیف می‌شود.
برای مطالعه قسمت‌های قبلی اینجا را بخوانید:

۴۰سال قیام برای آزادی (۱)

۴۰سال قیام برای آزادی (۲) 

۴۰سال قیام برای آزادی (۳)

۴۰سال قیام برای آزادی (۴)