۱۳۹۷ دی ۱۳, پنجشنبه

مایک پمپئو به رژیم ایران نسبت به پرتاب موشک بالستیک و فضایی هشدار داد

                            مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به رژیم ایران هشدار داد تا برنامه‌های پرتاب موشکهای بالستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از پرتاب آنها خودداری کند.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۳دیماه۹۷گفت: ‌آمریکا قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب رژیم ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد.

پمپئو به رژیم ایران گفت همه فعالیت‌های مربوط به موشکهای بالستیک را متوقف کند تا بیش از این دچار انزوای عمیق اقتصادی و دیپلماتیک نشود و در پرتاب‌های موشکی تحریک‌آمیز خود تجدید نظر کنند.

ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان قبلا اظهار کرده اند که این کار برخلاف قطعنامه ٢٢۳١ شورای امنیت سازمان ملل است. ما در برابر تهدید رژیم ایران نسبت به امنیت بین المللی تنها نظاره گر نخواهیم بود.
 وزارت‌خارجه آمریکا در پیامی توئیتری برنامه موشکی رژیم ایران را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل دانست.
Secretary Pompeo


قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع رژیم آخوندی در تاریخ ۸آذر۹۷ گفته بود: «در ماه‌های آینده سه ماهواره که به دست نیروهای متخصص داخلی ساخته شده است به فضا پرتاب خواهد شد».
وی گفته بود: «این سه ماهواره پس از پرتاب در مدارهای مشخص شده قرار خواهند گرفت و توان فضایی ایران به نمایش در خواهد آمد. این ماهواره‌ها با حمایت وزارت دفاع ساخته شده است».
 
در همین رابطه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در روز ۱۰‌ آذر۹۷ چیزی را که او آزمایش موشک میان‌برد بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های جنگی متعدد توصیف کرد به‌عنوان نقض توافق بین‌المللی برنامه هسته‌یی رژیم ایران محکوم کرد.
 
خبرگزاری رویترز در همین روز نوشت: در میان تنشها بین واشنگتن و رژیم ایران در رابطه با موشکهای بالستیک پمپئو طی بیانیه‌یی که در توییتر منتشر شد هشدار داد که رژیم ایران آزمایش و تکثیر موشکی را افزایش می‌دهد. مایک پمپئو خواست که رژیم ایران این فعالیتها را متوقف کند.
 
وزیر خارجه آمریکا در توییت خود گفته بود: "رژیم ایران هم اینک یک موشک میان‌برد بالستیک شلیک کرده است که قادر به حمل کلاهک جنگی متعدد می‌باشد.
وی افزود این آزمایش قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت را نقض می‌کند. وی با اشاره به تأیید شورای امنیت در مورد توافق‌نامه بین‌المللی هسته‌یی افزود”ما این عمل را محکوم می‌کنیم".
 
لازم به یادآوری است قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل، رژیم ایران را از هر گونه فعالیت مرتبط با موشکهایی که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی طراحی شده‌اند منع می‌کند؛ از جمله فعالیت پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشکی بالستیک.
 
بعد از آزمایش  موشکی رژیم ایران جان بولتون و استیون منوچین هم موضع‌گیری کردند
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا گفته بود: این رفتار تحریک‌آمیز را نمی‌توان تحمل کرد.
 استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد آمریکا برنامه موشکی بالستیک رژیم ایران را هدف قرار داده است.
منوچین هشدار داد خزانه‌داری آمریکا هر شخص یا نهادی را که در فعالیت‌های موشکی ممنوعه رژیم ایران نقش داشته باشد، مشمول تحریم‌های جدی قرار خواهد داد.
در همین رابطه فرانسه روز ۱۲آذرماه اعلام کرد آزمایش موشک میان‌برد از سوی رژیم ایران که قابلیت حمل کلاهک‌های مختلف دارد اقدامی تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات است.
اگنس فون مول، سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه، در بیانیه‌یی گفت آزمایش موشکی رژیم ایران باعث نگرانی پاریس شده است. فرانسه «این اقدام تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات را محکوم می‌کند».
سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه گفت: اقدام (رژیم)ایران با قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست و از تهران خواست تا فوراً تمام فعالیت‌های موشکی بالستیک خود را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی دارد متوقف کند.
@SecPompeo
#Iran plans to fire off Space Launch Vehicles with virtually same technology as ICBMs. The launch will advance its missile program. US, France, UK & Germany have already stated this is in defiance of UNSCR 2231. We won't stand by while the regime threatens international security.