۱۳۹۹ مهر ۱۵, سه‌شنبه

تحقیقات نخست وزیر عراق در خصوص موارد نقضی که به وجهه کشور لطمه زده است

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق سه شنبه 6 اکتبر کمیته تحقیقات درمورد خدشه دار کرده وجهه عراق را تشکیل داد.

ریاست این کمیته را قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی بر عهده خواهد شد و فرماندهانی از دستگاه های آمنیتی، اعضای آ را تشکیل خواهند داد از جمله فالح الفیاض، ریاست حشدالشعبی و عبدالغنی الاسدی رئیس دستگاه امنیت ملی عراق.

همچنین عبدالامیر رشید یارالله ریاست ستاد ارتش و محمد حمید کاظم منشی شخص فرماندهی کل قوا و عبدالامیر کامل عبدالله معاون فرمانده عملیات مشترک نیز دیگر اعضای این کمیته هستند.

عامرصدام المالکی نماینده دستگاه اطلاعاتی و تحقیقات اداری در وزارت کشور و سرلشکر ماجد علی حسین الدیلمی نماینده دستگاه اطلاعات ملی عراق نیر از دیگر اعضا یکمیته مزبور می باشند.

ظرف 30 روز

همچنین قرار بر این است که این کمیته با مشارکت نمایندگانی از مجلس از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع از جمله محمد رضا داود ناصر الحیدری، نایف مکیف شنان الشمری معاون رئیس کمیسیون امنیت و دفاع و ناصر یوسف محید الدین الهرکی دبیر کمیسیون امنیت و دفاع مجلس تشکیل گردد.

بر أساس این بخشنامه ،کمیته مزبور ظرف 30 روز از تاریخ اجرای آن، اقداماتش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هشدار و متشنج شدن أمور

گفتنی است که آمریکا در روز های گذشته، هشدار داده در صورت عدم اقدام دولت عراق برای متوقف کردن حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه آمریکایی‌ها، سفارت خود در بغداد را خواهد بست.

این در حالی است که برغم وعده‌های مصطفی الکاظمی نخست وزیر در مورد اقدام علیه شبه نظامیان تحت الحمایه ایران ،بر شدت اقدامات آن‌ها علیه منافع آمریکا در چند هفته اخیر افزوده شده است.

فعالیت‌‌های آنچه که در عراق به عنوان «هسته‌های کاتیوشا» شهرت دارد، در این أواخر بویژه پس از سفر الکاظمی به واشنگتن در دو ماه پیش، افزایش یافته است که از دید دولت آمریکا، در راستای برهم زدن ثبات و قدرت دولت وی می‌باشد.