۱۳۹۹ مهر ۲۳, چهارشنبه

آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آتش ‌بس شکننده قره‌باغ متهم کردند

 

ارمنستان وآذربایجان روزچهارشنبه 14 اکتبریکدیگر را به نقض آتش بس در قره‌باغ که 4 روزپیش با هدف خاموش کردن شعله جنگ دراین منطقه برقرارشده بود، متهم کردند.

این درحالی است که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی با ابراز نگرانی شدید از بروز یک بحران انسانی در این منطقه هشدار دادند.

روز چهارشنبه، آذربایجان اعلام کرد، یک سایت حاوی سکوهای پرتاب موشک در ارمنستان را بمباران کرده است. این در حالی است که ارمنستان با انکار هر گونه شلیک موشک به سوی خاک آذربایجان، گفته است، نیروهای آذربایجانی یک گشت نظامی را در خاک ارمنستان هدف قرار داده است

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای تاکید کرد که مناطقی از این کشور توسط نیروهای آذربایجانی مورد هدف قرار گرفت.

ایروان تاکید کرد، اگر آذربایجان به حملات خود ادامه دهد، این کشور به پاسخ نظامی روی خواهد آورد و زیرساخت‌ها یا تجهیزات نظامی در خاک آذربایجان را هدف قرار خواهد داد. این در حالی است که منطقه قره‌باغ امروز چهارشنبه شاهد گلوله باران سنگین توپخانه‌ای بود.

وزارت دفاع ارمنستان در قره‌باغ گفته است، ارتش آذربایجان صبح روز چهارشنبه با بمباران شدید منطقه قره باغ بار دیگر آتش‌بس را نقض کرد.

در این بیانیه آمده است که مناطق جنوب شرقی وشمال و شمال شرق این استان به شدت هدف گلوله‌های توپخانه آذربایجان قرار گرفت.

این در حالی است که دستیار رئیس جمهور آذربایجان روز چهارشنبه در توئیتر نوشت:«تعهد ارمنستان به آتش‌بس یک ریاکاری آشكار است آنها امروز شهر «تارتار» زیر آتش سنگین توپخانه نیروهایشان قرار دادند».

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز در گفت وگو با وزیران دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار پایبندی این دو کشور به توافق آتش بس در منطقه قره‌باغ شد.

وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد سرگئی شایگو در گفت‌وگوی تلفنی با داوید تونویان و ذاکر حسن اف از دو طرف خواست تا به تعهدات خود در چارچوب توافق‌های بدست آمده در مسکو در روز 10 اکتبر ماه جاری به طور کامل پایبند باشند.

شایگو بر لزوم پایبندی کامل طرف‌های آذربایجانی و ارمنی به توافق آتش بس تاکید کرد.

طی مذاکرات طولانی‌ که بامداد شنبه در مسکو به پایان رسید، طرفین در مورد آتش‌بس در قره‌باغ از ظهر روز شنبه 10 اکتبر به توافق رسیدند.

اما به رغم گذشت سه روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.

در همین حال سخنگوی کمیته صلیب سرخ سازمان ملل در مصاحبه با «العربیه» گفت، در گزارش‌های اولیه آغاز درگیری و بحران میان ارمنستان و آذربایجان ما شاهد کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از دو طرف شدیم. او از احتمال گسترش دایره این درگیری‌ها و بروز بحران انسانی در منطقه هشدار داد.

گفتنی است اوضاع منطقه قره باغ از 27 سپتامبر متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان خواستار پایان دادن به آنچه «اشغالگری» ارمنستان می‌خواند، شده است.

مقامات باکو می‌گویند، نهادهای بین المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل مالکیت آذربایجان بر مناطق قره‌باغ را تایید و در قطعنامه‌های مختلف به آن اشاره کرده است.

ازسوی دیگر ارمنستان مدعی است که اغلب ساکنان منطقه قره باغ ارمنی هستند و حقوق آنها را باید به رسمیت شناخت.