۱۳۹۹ مهر ۲۳, چهارشنبه

آغاز مذاکرات لبنان و اسرائیل بر سر مرزهای آبی

 

پیش‌ بینی می‌شود مذاکرات اسرائیل و لبنان امروز، چهارشنبه 14 اکتبر 2020 در مقر سازمان ملل‌متحد برای تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور در منطقه ناقوره با حضور ایالات‌متحده آمریکا و سازمان ملل آغاز شود.

روز گذشته (سه‌شنبه)، دیوید شینکر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک برای شرکت در مذاکرات تعیین مرز به بیروت رسید، این در حالی است که سیاستمداران لبنانی این مذاکرات را گام نخست در مسیر عادی سازی با پوشش حزب‌الله توصیف کردند.

در ابتدای ماه جاری، لبنان و اسرائیل اعلام کردند که در مورد آغاز مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور در منطقه ناقوره تحت نظارت سازمان ملل در مقر خود به تفاهم رسیده‌اند، گامی که واشنگتن آن را در شرایط جنگی بین دو کشور «تاریخی» توصیف کرد.

در همین رابطه مقامات اسرائیلی تصریح کردند اگر نمایندگان لبنان رویکردی مثبت و عملی داشته باشند، احتمال دارد طی چند هفته یا ماه آینده توافق بر سر تعیین مرزهای دریایی حاصل شود.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، دیوید شینکر جلسه افتتاحیه مذاکرات را برگزار می‌کند و جان دورشر سفیر پیشین آمریکا به عنوان رابط در تمام دورهای گفتگوی دو طرف حضور خواهد داشت.

گفتنی است که هیئت مذاکره کننده لبنانی متشکل از 4 عضو (دو مسئول نظامی، یک مقام نفتی و یک کارشناس امور مرزی) است، در حالی که هیئت اسرائیلی به سرپرستی یووال استاینیتز وزیر انرژی اسرائیل خواهد بود.

اختلاف مرزی لبنان با اسرائیل بر سر 964 کیلومتر مربع در آب‌های منطقه‌ای و 13 نقطه در مرزهای زمینی می‌باشد.