۱۳۹۹ مهر ۲۲, سه‌شنبه

درپی تهدید حزب‌الله عراق وابسته به ایران؛ کشف بمب و انفجار مشروب‌فروشی در بغداد

 

نیروهای امنیتی عراق بامداد سه‌شنبه از کشف و خنثی کردن یک بمب در منطقه الکراده واقع در مرکز بغداد خبر دادند.

یک منبع امنیتی اظهار داشت که یک تیم متخصص خنثی‌سازی بمب موسوم به «شاهین بغداد» (صقر بغداد) ضمن تعامل با یک بمب دست‌ساز که در نزدیکی میدان 52 واقع در الکراده کارگذاری شده بود، پس از کشف آن را منفجر کرد، در این حادثه به کسی آسیبی وارد نشد.

هدف قرار دان یک مشروب‌فروشی

این حادثه پس از گذشت چند ساعت از انفجار یک بمب کارگذاری شده در نزدیکی یک مشروب‌فروشی در نزدیکی چهارراه الشروق در منطقه الكراده، روی داد.

منابع «العربیه» بامداد سه شنبه 13 اکتبر 2020 از شنیده شدن صدای وقوع انفجاری شدید در منطقه الکراده در وسط بغداد پایتخت عراق خبر دادند که مشخص شد متعلق به منفجر کردن بمب توسط تیم خنثی‌سازی بود.

این بمب، چند ساعت پس تهدید یکی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی حزب‌الله وابسته به ایران کشف و منفجر شد.

مسئول امنیتی حزب‌الله تهدیدی می‌کند

ابو علی العسکری در تویتی به بر هم زدن توافق میان بخشی از گروه‌های مسلح با دیگر شبه‌نظامیان وابسته به ایران بر سر متوقف کردن حملات راکتی به نیروهای آمریکا مستقر در عراق، تهدید کرده بود.

گردان‌های حزب‌الله عراق مورد حمایت ایران یکشنبه اعلام کرد که مجموعه‌ای از گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیانی وابسته به تهران توافق کردند، به شرط ارایه جدولی زمان‌بندی شده از سوی دولت عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، با توقف حملات راکتی به نیروهای آمریکایی به توافق رسیدند.

در پی آن اما ابوعلی العسکری مسئول امنیتی این گروه شبه‌نظامی طی تویتی در حساب رسمی‌اش در تویتر تاکید کرد که عناصر تحت فرماندهی او چنانچه نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) و وابستگان به آن از هر طرفی که باشند، از جمله نیروهای عراقی تحت فرمان مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور را هدف قرار داده و به اقدامات تخریبی خود ادامه خواهند داد.

این فرمانده شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق همچنین تهدید کرد چنانچه حملاتی از سوی نیروهای عراقی یا دیگر نیروها علیه شبه‌نظامیان صورت گیرد، توافق حاصله برای همیشه لغو خواهد شد.

هشدار آمریکا

شایان ذکر است ایالات متحده آمریکا بیش از یک هفته پیش هشدار داد چنانچه دولت عراق برای متوقف کردن حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران علیه آمریکایی‌ها اقدامی انجام ندهد، سفارت خود را در بغداد خواهد بست.

علی‌رغم وعده‌های مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، اقدامات خشونت‌آمیز علیه منافع آمریکا و راکت‌پرانی‌هایی که شبه‌نظامیان وابسته به ایران به انجام آن متهم هستند به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

حملات با کاتیوشا از زمان سفر دو ماه پیش نخست وزیر عراق به واشنگتن و با هدف بر هم زدن ثبات، امنیت و سلطه دولت الکاظمی افزایش یافته است.