۱۳۹۹ مهر ۲۴, پنجشنبه

تاکید پمپئو بر نقش بازدارنده آمریکا در برابر تهدیدهای هسته‌ای ایران

 

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه 15 اکتبر 2020 با به اشتراک گذاشتن تصویری از «توئیت» دو روز پیش علی خامنه‌ای رهبر ایران درباره سلاح هسته‌ای، ضمن انتقاد شدید از ایران، تهران را متهم کرد که علی‌رغم ادعایش مبنی بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، جهان را با برنامه هسته‌ایش تهدید می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده پنج‌شنبه ضمن تجدید موضع قاطع دولت آمریکا در برابر ایران بر ادامه سیاست کشورش در اعمال تحریم‌های حداکثری علیه تهران تاکید کرد.

مایک پمپئو با به اشتراک گذاشتن تصویری از «توئیت» دو روز گذشته علی خامنه‌ای رهبر ایران درباره سلاح هسته‌ای در «توئیتر» نوشت:« ایالات متحده هرگز به بزرگترین حامی تروریسم در جهان اجازه دست‌یابی به خطرناک‌ترین سلاح در جهان را نخواهد داد» و در واکنش به توئیت خامنه‌ای افزود:« بله می‌توانیم شما را بازداریم و آن را انجام خواهیم داد».

افزون بر آن پمپئو گفت:« ایران ادعا می‌کند که برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای تلاش نمی‌کند، اما با برنامه هسته‌ایش جهان را تهدید می کند».

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه در توئیتی با انتشار تصویری از راکتور هسته‌ای در ادامه آن نوشت:«چنانچه ایران خواهان دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، هیچ احدی نمی‌تواند مانع از آن شود».

این توئیت خامنه‌ای در اشاره به موضع ایالات متحده آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران و اشاره به این‌که کشورش به دنبال دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای نیست، مطرح شده بود.

این در حالی است که ازسرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم که از چند ماه پیش در ایران آغاز شده باعث نگرانی‌های بسیاری در میان کشورهای جهان و از جمله آن کشورهایی شده که همچنان به توافق هسته‌ای 2015 که آمریکا در سال 2018 از آن خارج شده، پایبند هستند و از آن زمان تاکنون به تدریج بر شدت تحریم‌ها علیه ایران افزوده شده است.

شایان ذکر است وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه پیش از این نیز با انتقاد از تهران، طی کنفرانس خبری در مقر وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که «سیاست اعمال تحریم‌های حداکثری بر ایران مانع از حمایت آن از تروریسم شده است» و تاکید کرد که «واشنگتن از امنیت هم‌پیمانانش در مقابله با تهدیدهای ایران محافظت می‌کند».