۱۳۹۹ مرداد ۱۳, دوشنبه

فضای نامناسب برای جنگ میان حزب الله و اسرائیل


با ادامه تنش‌ها در مرزهای لبنان و سوریه از سویی و اسرائیل از سوی دیگر، ارتش اسرائیل دوشنبه 3 اوت 2020 اعلام کرد که یک تیم 4 نفره از افراد مسلحی که تلاش می‌کردند بمب‌هایی را در حصار امنیتی واقع در مرز با سوریه کار بگذارند را هدف قرار داده است.
جاناتان کونریکوس سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که طی این عملیات که در جنوب بلندی‌های جولان انجام شده هیچ‌گونه مصدومیتی در بین سربازان اسرائیلی اتفاق نیافتاده است.

این در حالی است که اوضاع در اصل متشنج در این منطقه اخیرا شاهد تنش‌های میان اسرائیل و سوریه و لبنان بوده است.

در همین راستا بالگردهای اسرائیلی ماه گذشته اهدافی نظامی را در جنوب سوریه و در واکنش به «حمله‌ای» که پیش از آن به سوی اسرائیل انجام شده، بمباران کردند که این بمباران‌های هوایی منجر به کشته شدن یکی از عناصر حزب‌الله و علاوه بر آن تعدادی از عناصر شبه‌نظامی دیگر وابسته به ایران شد.

بازی با آتش
طی روزهای گذشته ادامه اظهارات تهدید آمیز مقامات در دو سوی مرزهای اسرائیل و لبنان احتمال از وقوع جنگ می‌داد به طوری که حزب الله تاکید کرده بود که اقدامی «حتمی» را علیه اسرائیل انجام خواهد داد و در واکنش به این تهدید اسرائیل نیز اظهارات حزب الله را «بازی با آتش» توصیف کرده بود.

تحلیل‌گران اما تحول اوضاع به جنگی میان حزب الله و اسرائیل را بعید دانسته‌اند و تاکید کرده‌اند که هیچ‌کدام از دو طرف با اعتقاد به این‌که جنگ در شرایط کنونی به نفع آن نیست مایل به برافروختن شعله جنگ نیستند.

در همین راستا دیدییه لوروا کارشناس امور حزب الله درباره وقایع درون مرزهای لبنان تاکید کرد که نارضایتی‌ها و تظاهرات‌های مردمی علیه حاکمیت لبنان و از آن جمله در مناطق استقرار حزب الله « تشکیل دهند عاملی است که نمی‌توان آن را در حساب‌های حزب نادیده گرفت».

این کارشناس تحلیل‌گر گفت که با توجه به بحران اقتصادی، سیاسی و بهداشتی کنونی در لبنان «شرایط برای پیاده کردن برنامه‌های جنگی علیه اسرائیل نا مناسب است».

این کارشناس تحلیل‌گر افزود که حزب الله اکنون همانند حامی آن ایران با فشار مالی مواجه است و این فشارها استراتژی نظامی حزب الله لبنان را تحت تاثیر قرار داده است.