قطر، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان، با گزینههای دشواری روبرو شده؛ به طوری که یا باید تولید «ال ان جی» را کم کند و یا برای حفظ سهم خود از بازار، تن به جنگ قیمت بدهد که ممکن است، منفی شدن بهای گاز مایع را همانند نفت خام غرب تگزاس، به دنبال داشته باشد.
قطر در فوریه گذشته، شروع به تغییر مسیر محمولههای گاز طبیعی خود برای نواحی شمال غربی اروپا به جای مناطق آسیایی کرد زیرا شیوع ویروس کرونا در آسیا، منجر به کاهش خرید گاز گردید اما این راهحل هم دیری نپائید چرا که کرونا، بسرعت بزرگترین اقتصادهای اروپا را هم هدف تاخت و تاز خود قرارداد و بدین ترتیب قطر در مشکل خود برای یافتن مشتری برای محمولههای گاز مایع، دست و پا می زند.
کاهش تولید
قطر برای مقابله با موانع دراز مدت، ناچار از گرفتن تصمیمهای اساسی است که در وهله نخست، شامل کاستن از تولید گاز به عنوان منبع اصلی درآمد خود میگردد که میتواند درآمدهای دولت را نیز کاهش دهد. درعین حال فروپاشی بهای نفت نیز فشار مضاعفی را بر بهای گاز مایع اعمال می کند زیرا بهای ال ان جی وابسته به بهای نفت است.
البته نباید از خاطر برد که این کاهش تولید، ممکن است استرالیا را نیز قادر به افزایش سهم خود در بازار و محروم کردن قطر از عنوان «بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی» سازد.
کاهش قیمت
حال اگر قطر برای اطمینان از روند فروش، رویکرد پایین آوردن بهای گاز مایع را در پیش بگیرد، چه بسا با این رویه، بدتر شدن فرو پاشی بازار گار را رقم زده و حاشیه سود برای تولیدات کم هزینه تر را نیز مورد تهدید قرار داده و نهایتا به منفی شدن بهای گاز مایع بیانجامد که ماه گذشته درمورد قراردادهای نفت خام آمریکا، اتفاق افتاد.
به گفته بلومبرگ، قطر نهایتا، در برابر این دو گزینه، بازنده است اما پرسش این است که کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد.
تیری بروس، استادیار مرکز مطالعات روسی و اوراسیایی دیویس در دانشگاه هاروارد میگوید: «حتی اروپا نیز به این محموله نیاز ندارد. بنابراین محموله های گاز مایع در قطر گیر کرده و چه بسا این کشور، رویکرد متوقف کردن تولید را در پیش بگیرد.»
او ادامه داد: «اگر آنها مجبور شوند محموله های خود را به اروپا برسانند (از طریق کاهش بها)، آنگاه شرایط برای تکرار حادثه کوشینگ در اوکلاهما، آماده می شود که طی آن قیمتها، منفی شد. قیمت گذاری شفاف، علت اصلی این امر است که اروپا، مقصد دائمی محموله ای گاز مایع باشد اما هم اکنون با کاهش تقاضا، مقادیر زیادی از گاز مایع، روانه مخازن ذخیره می شوند که در آستانه پر شدن قرار گرفته اند».
به نظر میرسد قطر در حال کند کردن ارسال محمولههای گاز مایع به اروپا است. جدولهای واردات نشان میدهد که عملیات تحویلها بار به شمال غربی اروپا در ماه مه نیز هماندد ماه آوریل، افزایش نخواهد یافت.
همچنین 17 تانکر آبی حامل گاز مایع هم اکنون در برابر ساحل امارات، لنگر انداخته اند که حضور این تعداد از کشتیهای حامل گاز در این وقت سال، بیش از حد معمول است.