۱۳۹۷ دی ۱۴, جمعه

گفتگوی سفیر تروریست و اخراج شده رژیم از آلبانی با خبرگزاری رسمی حکومت آخوندی


ایرنا: علت نگرانی افرادی مثل ترامپ و بولتون از توسعه مناسبات ایران با کشورهای اروپایی ازجمله آلبانی چیست؟
محمدنیا: دلیل اصلی،گروهک و فرقه تروریستی مجاهدین است

غلامحسین محمدنیا: رئیس‌جمهوری آمریکا نامه تشکر از نخست‌وزیر آلبانی را ۱۴دسامبر ارسال کرده وزارت خارجه آلبانی در۱۹ دسامبر دستور اخراج سفیر و یک دیپلمات دیگر ایرانی را اعلام کرد.
ایرنا: به‌عنوان سفیر وقت ایران در آلبانی اقدام این کشور را در اخراج بلندپایه‌ترین مقام دیپلماتیک ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
محمدنیا: متأسفانه دولت آلبانی مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شد؛ دولت آمریکا نقش مستقیم در اخراج سفیر ایران ایفا کرد
ایرنا:برخی رسانه‌ها موضوع اخراج سفیر ایران را با موضوع مسابقه فوتبال رژیم صهیونیستی و آلبانی مرتبط می‌دانند؟
محمدنیا: این خبر یک اقدام خنده‌دار و ذلیلانه است.
خبرگزاری رسمی رژیم آخوندی ۱۲دی۹۷
گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا:
روایت سفیر ایران از توطئه در آلبانی برای لطمه به روابط تهران و اروپا

خبرنگار ایرنا در ارتباط با تحولات در رابطه ایران و آلبانی و ادعاهای مطرح‌شده از سوی مقامات آلبانی گفت‌وگویی با غلامحسین محمد نیا سفیر سابق ایران در این کشور انجام داد

**ایرنا: به‌عنوان سفیر وقت ایران در آلبانی اقدام دولت این کشور در اخراج بلندپایه‌ترین مقام دیپلماتیک ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
**محمدنیا: متأسفانه دولت آلبانی مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شد. واضح است که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش مستقیم در تحریک و اخراج سفیر ایران در آلبانی ایفا کردند.

رییس جمهوری آمریکا نامه تشکر از نخست‌وزیر آلبانی را ۱۴دسامبر(۲۳آذرماه) ارسال کرده، این در حالی است که وزارت خارجه آلبانی در۱۹دسامبر(۲۸آذرماه) دستور اخراج سفیر و یک دیپلمات دیگر ایرانی رااعلام کرد.یعنی پنج روز قبل از اینکه وزارت خارجه آلبانی اعلام کند.

**ایرنا:اهداف و انگیزه چهره‌های تندرو درآمریکا،گروهک مجاهدین و رژیم صهیونیستی در بر هم زدن مناسبات ایران و آلبانی چیست؟اخیراً دانمارک و فرانسه هم مدعی شدند که عوامل ایران قصد اقدام تروریستی داشته‌اند. هدف این ادعاها چیست؟
**محمدنیا: مهمترین هدف سناریو سازان برخورد با ایران چه در آلبانی و چه کشورهای دیگر، مقابله با تلاش‌هایی است که برای حفظ برجام انجام‌شده است. به‌طور طبیعی از همان زمان مذاکرات که بنده هم به‌عنوان عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور داشتم شاهد تلاش‌های حداکثری از سوی چهره‌های افراطی و تندرو در آمریکا و رژیم صهیونیستی بودیم.
دشمن از اقدامات خود برای برهم زدن روابط ایران و اروپا فروگذار نخواهد کرد و تلاش کردند تا مناسبات ایران و آلبانی را نیز با ادعاهای امنیتی خدشه‌دار کنند.
** ایرنا: آلبانی مدعی شده که سفیر ایران وضعیت دیپلماتیک را نقض کرده است؟
**محمد نیا:نقض عرف و قواعد دیپلماتیک، به شکل قاطعانه از سوی جمهوری اسلامی ایران و بنده رد می‌شود..همان شبی که تبلیغات منفی رسانه‌ای آغازشده بود من به ضیافت دیپلماتیک دعوت بودم حتی روزهای بعد هم مکاتبات از سوی دولت آلبانی دریافت کردیم. یعنی سفارت و شخص سفیر از چارچوب وظایف دیپلماتیک خارج نشده است.



**ایرنا: علت نگرانی افرادی مثل ترامپ، بولتون و مقامات رژیم صهیونیستی از توسعه مناسبات ایران با کشورهای اروپایی ازجمله آلبانی چیست؟
**محمدنیا: دلیل اصلی،گروهک و فرقه تروریستی مجاهدین است. طی ۲۷ ماهی که بنده مسئولیت روابط ایران و آلبانی را عهده‌دار بودم، گام‌های بلند و خوبی در روابط دوجانبه برداشته شد.
“برای اولین بار در تاریخ روابط دوجانبه وزیر خارجه آلبانی به ایران سفر کرد و برای اولین بار دو خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری دولتی آلبانی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و هیئت اقتصادی اتاق بازرگانی ایران به آلبانی سفر کرد و با طرف‌های آلبانیایی قرارداد همکاری امضا کرد. حتی در حوزه ورزشی مسئولان فدراسیون فوتبال آلبانی به ایران سفر کردند و قرارداد امضا کردند.
این اقدامات با نظریه مجاهدین در زیست در شکاف میان ملت‌ها و دولت‌ها سازگاری نداشت.
از سوی دیگر اکثریت جمعیت آلبانی را مسلمانان بکتاشی تشکیل می‌دهند و بخش قابل‌توجهی از آنان از دوستداران اهل‌بیت بوده و اشتراکات مذهبی با ایران دارند.

**ایرنا:برخی رسانه‌ها موضوع اخراج سفیر ایران با موضوع مسابقه فوتبال رژیم صهیونیستی و آلبانی مرتبط می‌دانند؟
** محمدنیا: این پرسش اشاره به یکی از خط های خبری دارد که پس از مصاحبه سخنگوی وزارت خارجه آلبانی دنبال شد.یکی از اتهام‌های سفیر ایران و سفارت اخلال امنیتی در مسابقه تیم های رژیم صهیونیستی و آلبانی اعلام‌شده است. این خبر یک اقدام خنده‌دار و ذلیلانه است.