۱۳۹۷ دی ۱۲, چهارشنبه

از آغاز سال، حدود ۷۵ درصد ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است


صمد کریمی، مدیرکل صادرات بانک مرکزی در هشتاد و یکمین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در باره” نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور” گفت که طی هشت ماهه اول سال جاری فقط ۲‚۲۵ درصد ارز به چرخه اقتصادی بازگشته است.


اظهارات صمد کریمی در حالی است که دادگاه رسیدگی به اتهامات دو نفر از اخلاگران ارزی به نام‌های تیمور عامری و قربانعلی فرخزاد روز سه شنبه ١ ژانویه/ ١١ دیماه در دادگاه انقلاب تهران آغاز شد. یکی از متهمان با دریافت ۴۴۶ میلیون دلار، یکی از اشخاص حقیقی دریافت‌کننده تسهیلات ارزی بانکی کشور بوده است.

یکی از این متهمان، قربانعلی فرخ‌زاد متهم است که به بهانه واردات ورق استیل و اقلام دیگر به مبلغ ۴۴۶ میلیون و ۳۳۲ هزار دلار ارز دولتی دریافت کرده و با همکاری سایر متهمین ضمن ارتکاب جعل در بازار آزاد به فروش رسانده است. همچنین در یک فقره این فرد موفق به اخذ ۲۰۱ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی شده و آن را به مبلغ بالا در بازار آزاد ارز فروخته است. محاکمه تیمور عامری و قربانعلی فرخزاد در دادگاه انقلاب در حالی آغاز می شود که چهار نفر دیگر در ارتباط با این پرونده متوای هستند و شاید از کشور خارج شده باشند.

نماینده دادستان در جلسه امروز رسیدگی به اتهامات متخلفان ارزی، اظهار داشت این جلسه در وهله نخست به اتهمات قربانعلی فرخزاد رسیدگی می کند. او در باره اشخاص دیگر گفت: علیرضا عامری متواری به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت سازمان‌یافته، تیمور عامری به جرم اختلال در نظام ارزی و دریافت ۳۲۰ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۳۰١ هزار دلار، حمیدرضا برکی فرزند تیمور متواری، به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی و دریافت ۲۰ میلیون دلار ارز دولتی، مکی سلطانی متواری، مشارکت در اخلال نظام ارزی به صورت سازمان یافته و دریافت ۳۰۰ میلیون دلار ارز دولتی،‌ محمد وکیلی فرزند مصطفی به جرم قاچاق ارز به مبلغ ۳۲۰ میلیون و ۳۶۲ هزار دلار از جمله متخلفانی هستند که جهت اخلال در نظام مالی و اقتصادی کشور به اتهامات آنها رسیدگی خواهد شد.
جلسه امروز دادگاه انقلاب در باره رسیدگی به تخلفات ارزی، بخش کوچکی از فساد گسترده ای را نشان می دهد که در زمینه ارزی و سوء استفاده از ارزهای دولتی و صادراتی در کشور انجام شده است.
صمد کریمی، به عنوان یک مدیر مسئول در زمینه ارز صادراتی اعلام می کند که در حدود ۷۵ درصد ارزهای دریافتی به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است. با احتساب مجموع ۲۷ میلیارد یورو صادرات غیر نفتی در هشت ماهه سال ١۳۹۷ می توان نتیجه گرفت که برای بازگشت بیش از ۲۰ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور تردیدهای جدی وجود دارد.
صمد کریمی، مدیرکل صادرات بانک مرکزی دیروز گفت: مجموع صادرات غیر نفتی کشور در ۸ ماهه ابتدای امسال ۲۷ میلیارد یورو بوده است که از این میزان ۸‚۶ میلیارد یورو مجموع فروش ارز در سامانه نیما است. صادرکنندگان طی این مدت۳‚۷ میلیارد یورو ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومانی از منابع بانک مرکزی دریافت کرده‌اند.
وی افزود: صادرکنندگان همچنین ۷‚۲ میلیارد یورو از سامانه نیما خریداری کرده‌اند و مجموع واردات آنها در مقابل صادرات فقط ۷‚۶۶ میلیون یورو بوده است.کریمی اظهار داشت: عملکرد صادرکنندگان حاکی از آن است که فقط ۲‚۲۵ درصد ارز به چرخه اقتصادی بازگشته است.