۱۳۹۷ آبان ۱۰, پنجشنبه

رئیس امنیت ( دانمارک ) ـ سرویس جاسوسی ایران مظنون به توطئه سوقصد در دانمارک می باشد


خبرگزاری رویترز(انگلیسی) ۹/۸/۹۷:«روز سه شنبه گفت به سرویس اطلاعات  دولت ایران مظنون است که تلاش نموده تا توطئه سوءقصد به یک چهره اپوزیسیون عرب ایرانی درخاک آن را، انجام دهد.
توضیح عکس : اندره ساموئلسن وزیر خارجه دانمارک که در خلال کنفرانس مطبوعاتی در  کپنهاک دانمارک در ۳۰ اکتبر صحبت می کند.


این اتهام توطئه که وزیر خارجه دانمارک گفت معتقد است دولت ایران پشت آن بوده است، موجب فراخوان این کشور نورودیک شد که خواستار تحریمهای جدید گسترده علیه جمهوری اسلامی شود.
پلیس امنیتی سوئد گفت، یک شهروند نروژی با اصلیت ایرانی در ۲۱ اکتبر در سوئد در ارتباط با این توطئه دستگیر و به دانمارک کشور همسایه استرداد شد.
این نروژی اتهامات را تکذیب کرده و دولت ایران نیز هر نوع ارتباط به این اتهام توطئه را تکذیب کرده است.
بورش اندرسون رئیس اطلاعات دانمارک گفت، این  حمله به قصد هدف قرار دادن  رهبر شاخه دانمارک جنبش مبارزان عربی برای آزادی اهواز ( ASMLA  ) بوده است.
جنبش مبارزان عربی برای آزادی اهواز بدنبال کشوری جداگانه برای قوم عربی در استان نفت خیر جنوب غربی ایران در خوزستان است. اعراب در ایران در اقلیت اند و برخی خود را تحت اشغال فارس ها می بینند و خواستار استقلال و خودمختاری می باشند.
اندرسون در کنفرانس مطبوعاتی گفت« ما با آژانس اطلاعاتی ایران مواجهیم که حمله ای را در خاک دانمارک  طراحی می کند. روشن است که ما آنرا نمی توانیم و نخواهیم پذیرفت» .
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران این اتهامات را رد کرد . خبرگزاری تسنیم به نقل از او گفت« این ادامه توطئه  های دشمنان برای آسیب زدن به روابط ایران با اروپا در زمانی حیاتی است» .
اتحادیه اروپا بعد از این که آمریکا از این پیمان بیرون کشید و مجازات های گسترده ای را مجدداً علیه تهران اعمال کرد، تلاش می کند توافق ۲۰۱۵ قدرت های بزرگ با یران را که برای مهار فعالیت های اتمی آن مابازای برداشتن تحریم های بین المللی بود نجات دهد.
لارس لوکه راسموسن نخست وزیر دانمارک این حمله طراحی شده را « کاملاً غیرقابل قبول » خواند و گفت ترزا می نخست وزیر انگلستان در خلال ملاقات در اسلو اعلام حمایت کرده است.
ساموئلسون گفت« بخاطر تحول اخیر دانمارک اکنون برای تصمیمی در اتحادیه اروپا برسر ضرورت تحریم های بیشتر علیه ایران پافشاری خواهد کرد» .
ساموئلسون افزود، سفیر دانمارک در تهران برای مشاوره فراخوانده شده است.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی گفت« ما به دولت دانمارک بخاطر دستگیری یک قاتل رژیم ایران تبریک می گوئیم». « ما از متحدان و شرکایمان می خواهیم که با طیف کامل تهدیدات ایران برای صلح و امنیت مقابله کنند»‌.
اندرسن گفت شهروند نروژی دستگیر شده اتهامات را که به توطئه سوقصد یک سرویس اطلاعات خارجی در دانمارک کمک کرده است را تکذیب کرد.
 در ۲۸ سپتامبر پلیس دانمارک دو پل عمده را بروی ترافیک بست و خدمات کشتی رانی از دانمارک به سوئد و آلمان را در یک عملیات سراسری پلیس برای ممانعت از حمله احتمالی بست.
پلیس گفت، چندروزپیشتر مظنون نروژی مشاهده شده بود  که در حال عکسبرداری و دیدبانی از خانه رهبر جنبش مبارزان عربی برای آزادی اهواز در دانمارک بوده است. 
در نوامبر۲۰۱۷ احمد مولا نیسی یک ایرانی تبعیدی که جنبش مبارزان عربی برای آزادی اهوازی را تاسیس کرده بود در هلند به ضرب گلوله کشته شد. سرویس امنیت دانمارک سپس حفاظت پلیس از رهبر جنبش مبارزان عربی برای آزادی اهواز در دانمارک و دو هوادار آنها را تقویت کرد.
ماه گذشته ایران نمایندگان هلند دانمارک و انگلستان را بخاطر حمله تیراندازی ۲۲ سپتامبر به یک رژه در خوزستان که ۲۲ نفر را کشت احضار کرد. ایران این سه کشور را متهم به حمایت ازگروه های اپوزیسیون ایرانی کرد.
یک گروه اپوزیسیون عرب مقاومت ملی اهواز و گروه شبه نظامیان داعش هردو مسئولیت این حمله به رژه را پذیرفتند هرچند هیچکدام شواهد جامعی برای این ادعای خود ارائه نکردند.
هفته گذشته منابع دیپلماتیک و امنیتی گفتند فرانسه یک دیپلمات ایرانی را بخاطر توطئه خنثی شده برای انجام حمله بمب گذاری بر روی گردهمایی یک گروه اپوزیسیون تبعیدی در منطقه پاریس، اخراج کرده است.»
مذاکره دانمارک با اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران
خبرگزاری ایسنا(رژیم) ۹/۸/۹۷ : « وزیر امور خارجه دانمارک با ادعای تلاش جمهوری اسلامی برای انجام یک حمله در این کشور از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا تحریم هایی جدیدی علیه ایران اعمال کند.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گاردین، وزارت امورخارجه دانمارک روز سه شنبه ۳۰ اکتبر در پی ادعای دولت این کشور مبنی بر این که ایران قصد داشته در خاک دانمارک علیه سه ایرانی حمله ای انجام دهد، سفیر خود را از تهران فرا خواند.
آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک به خبرنگاران گفت: من تصمیم گرفتم سفیر دانمارک در تهران را فرا بخوانم. دانمارک به هیچ وجه نمی تواند بپذیرد که افرادی که در ارتباط با سرویس اطلاعاتی ایران هستند نقشه حمله به افرادی دیگر را در دانمارک برنامه ریزی کنند.وی گفت که عملیات برنامه ریزی شده مطلقا غیر قابل قبول بوده و در حال مذاکره با هم پیمانان و متحدان دانمارک، از جمله اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم های احتمالی است.
فین بورخ اندرسن، رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی دانمارک نیز پیش از این گفت که سرویس امنیتی دانمارک معتقد است که اطلاعات ایران طرح انجام یک حمله در دانمارک علیه سه ایرانی را ریخته بوده که گمان می رود از فعالان گروهک الاحوازیه باشند.
همچنین به گفته مقامات، یک نروژی ایرانی تبار در تاریخ ۲۱ اکتبر به اتهام طراحی حمله و جاسوسی برای ایران بازداشت شد و اکنون در حبس به سر می برد. بنابر اعلام سرویس امنیتی سوئد، این متهم در سوئد بازداشت شده بود.
به نوشته گاردین، ایران در اواخر سپتامبر دانمارک، هلند و انگلیس را متهم کرد که به چند تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه پناه داده اند.جمهوری اسلامی ایران گروه گروهک الاحوازیه را مسئول حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در تاریخ 22 اوت در اهواز می داند که در جریان آن، دست کم 24 نفر کشته شدند.
لارس راسموسن، نخست وزیر دانمارک نیز در صفحه توییتر خود نوشت: کاملا غیرقابل قبول است که ایران یا هر کشور خارجی دیگر طرح هایی برای سوء قصد در خاک دانمارک داشته باشد. درباره انجام اقدامات دیگر علیه ایران با اتحادیه اروپا گفت گو خواهد شد.
راسموسن که در اسلو در نشست رهبران شمال اروپا شرکت و با ترزا می، همتای انگلیسی خود ملاقات کرده بود، گفت که لندن در این مورد از دانمارک حمایت خواهد کرد.
وی افزود: ما در همکاری نزدیک با انگلیس و دیگر کشورها در برابر ایران خواهیم ایستاد.
همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که از دانمارک حمایت می کند. وی در پیام توییتری خود مدعی شد: به دولت دانمارک تبریک می گوییم که یک آدم کش از ایران را دستگیر کرده است. اروپا به مدت نزدیک به ۴۰ سال هدف حملات تروریستی بوده که ایران از آن حمایت مالی می کرده است. ما متحدان و شرکای خود را فرا می خوانیم تا با تهدیدات ایران برای صلح و امنیت مقابله کنند.
سفیر ایران در کپنهاگ نیز برای ارائه توضیحات به وزارت امور خارجه دانمارک احضار شد.رئیس سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک روز سه شنبه با ارائه توضیحاتی به گمانه زنی های رسانه ها در این کشور درباره این که چرا پلیس روز ۲۸ سپتامبر برای ساعت ها پل های دانمارک به سوئد را بسته بود، خاتمه داد.
فین بورخ اندرسن گفت که بستن پل ها برای خنثی کردن آنچه توطئه عملیات ایران خواند، بوده است.
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به ادعاهای اخیر مقامات دانمارک علیه ایران وا کنش نشان داد.
قاسمی اخبار مغرضانه منتشر شده در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد و آن را در ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند ».

پمپئو : به دانمارک برای دستگیری یک آدم کش رژیم ایران ی‌گوئیمتبریک م
سایت صدای آمریکا(فارسی) ۹/۸/۹۷ : « وزیر خارجه آمریکا از دولت دانمارک برای بازداشت فردی که متهم به اجرای ترور برای رژیم ایران است، تقدیر کرد.مایک پمپئو روز سه شنبه ۸ آبان در پیامی توئیتری نوشت: ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می‌گوئیم.
او اضافه کرد: اروپا برای نزدیک به ۴۰ سال هدف حمله های تروریستی با حمایت ایران بوده است. ما از متحدان و شرکای خود خواستار مقابله کامل با طیف گسترده تهدیدهای ایران علیه صلح و امنیت هستیم.
اندکی پیش از توئیت آقای پمپئو، نخست وزیر دانمارک به بازداشت یک فرد ایرانی تبار در ارتباط با نقشه ترور مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در کشورش واکنش نشان داد و این اقدام دولت ایران را غیرقابل قبول خواند.لارس لوک راسموسن نخست وزیر دانمارک روز سه شنبه در یک پیام توئیتری نوشت: این که ایران یا هر دولت خارجی دیگری برای ترور در خاک دانمارک برنامه ریزی کند، کاملا غیرقابل قبول است.او اضافه کرد: اقدامات بیشتر علیه ایران در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت.این سخنان نخست وزیر دانمارک ساعاتی پس از آن بیان شد که رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک در یک نشست مطبوعاتی خبر داد که سیستم امنیتی ایران به دنبال حمله به مسئول یک گروه جدایی‌طلب ایرانی در دانمارک بوده است.
فین بورچ آندرسون روز سه‌شنبه هشتم آبان (سی‌ام اکتبر) گفت، سرویس اطلاعاتی ایران در پی آن بود که به مسئول شاخه دانمارک گروه جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز‎، که در ایران با نام الاحوازیه شناخته می‌شود، حمله کند.آندرسون اضافه کرده است که پلیس این کشور روز ۲۱ اکتبر یک شهروند نروژ که ریشه‌های ایرانی هم داشته است را بازداشت کردند.مسئولان دانمارکی جزئیات بیشتری درباره این مسئول که ساکن این کشور است، ارائه نکرده‌اند.
همزمان آندرس ساموئلسون وزیر خارجه دانمارک در صفحه توییتر خود نوشت، اقدام ایران غیرقابل قبول است، دانمارک به این اقدام پاسخ خواهد داد و با دیگر کشورهای اروپایی برای اقدام متقابل علیه ایران، صحبت خواهد کرد.
ساموئلسون اضافه کرده است که وزارت خارجه دانمارک امروز یک کنفرانس مطبوعاتی در همین زمینه برگزار خواهد کرد.
این برای چندمین بار در ماه‌های اخیر است که ایران از سوی کشورهای اروپایی به تلاش برای برخورد با مخالفان خود در خارج از کشور مواجه می‌شود.
در ماه‌های اخیر یک دیپلمات و چند ایرانی دیگر به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شده‌اند. ۳۱ شهریور ماه و در جریان برگزاری یک رژه نظامی به مناسبت آغاز جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، حمله‌ای تروریستی رخ داد که در آن ۲۵ نفر کشته و ۶۰ تن زخمی شدند.
در ساعات ابتدایی پس از این حمله‌گروه الاحوازیه مسئولیت آن را به عهده گرفت و مسئولان ایرانی نیز انگشت اتهام را به سمت این گروه گرفتند. با این حال پس از مدتی اعلام شد این حمله از سوی نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) انجام شده است.
یکی از سخنگویان این گروه به نام یعقوب حر التستری ساکن کشور دانمارک است. او در زمان حمله اهواز، با رسانه‌های مختلفی درباره این حمله گفت‌وگو کرده بود.
مسئولان ایرانی آن زمان به انتقاد از دانمارک پرداخته بودند که به گفته آنها به تروریست‌ها اجازه می‌دهد آزادانه در خاک این کشور فعالیت کنند ».
تقدیر نخست وزیر دانمارک از ترزا می برای ایستادن در برابر رژیم
منبع:توییتر لارس لوگه ۹/۸/۹۷ : « توییت لارس لوگه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک: من تقدیر می کنم از حمایت امروز همکارم ترزا می. در اتحادی نزدیک با بریتانیا و سایر کشورها برای ایستادن در برابر ایران.»
واکنش رییس دفتر رییس جمهور به ادعاهای مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در دانمارک
خبرگزاری ایسنا(رژیم) ۹/۸/۹۷: «  رییس دفتر رییس جمهور در واکنش به فراخواندن سفیر دانمارک به این کشور، گفت : بلافاصله یعنی روز گذشته (سه شنبه) رییس جمهور دستور دادند تا بررسی کنیم که موضوع چیست؟ آن چه که در اخبار آمده است خیلی مشکوک است؛ در آستانه 13 آبان که تحریم های جدید ادعایی علیه ایران اجرایی می شود، برخی به دنبال این هستند که فضا را تغییر دهند. عده ای می خواهند به گونه ای در روابط ایران و اروپا و مذاکرات بر جام که به خوبی پیش می رود، خللی ایجاد کنند. وی ادامه داد: به محض این که تحقیقات و بررسی هایمان در این زمینه انجام شد آن را اعلام خواهیم کرد ».