۱۳۹۷ آبان ۱۰, پنجشنبه

بیانیه وزیر خارجه ساموئلسون در مورد فعالیتهای غیر قانونی اطلاعات ایران در دانمارك را بخوانید


سایت وزات خارجه ۹/۸/۹۷:« من این كنفرانس مطبوعاتی را برگزار كردم تا شما را در جریان گامهایی كه دولت در ارتباط با موضوع بسیار جدی كه رئیس سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارك امروز افشا كرد، برداشته است و خواهد برداشت قرار دهم. سرویس امنیت و اطلاعات دانمارك ارزیابی میكند كه آژانس اطلاعاتی یك كشور خارجی در حال طراحی یك سوء قصد علیه فردی در خاك دانمارك بود. بگذارید در این رابطه صریح صحبت كنم: این كاملا غیر قابل قبول و بسیار جدی است. كلمات به سختی میتوانند سنگینی این موضوع را توضیح دهند.



به همین دلیل دولت دانمارك الان واكنش نشان داده است و واكنش تیزی نشان داده است.
اول از همه این یك گام غیر معمول است كه دولت و سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارك امروز این موضوع را با حداكثر شفافیت افشا كرده اند و این را كاملا روشن ساخته اند كه فلش سرویس اطلاعات ایران را نشان می دهد. ما تلاش كرده ایم كه به روشن ترین شیوه ممكن برجسته كنیم كه چه چیزی در خطر است. این موضوع پیش از این در خارج كشور ذكر شده است.
ثانیا، من تصمیم گرفته ام كه سفیر دانمارك در تهران را برای مشورت فرا بخوانم. اجازه بدهید كه تصریح كنم كه این یك گام دیپلماتیك بسیار قوی و بسیار غیر معمول است.
ثالثا، پیشتر ما سفیر ایران در دانمارك را برای یك ملاقات در وزارت امور خارجه احضار كردیم. در این ملاقات كاملا روشن ساخته شد كه دانمارك نمیتواند تحت هیچ شرایطی بپذیرد كه افرادی مرتبط به آژانس اطلاعاتی ایران یك سوء قصد علیه افرادی در دانمارك طراحی كنند.
رابعا، همزمان، متأسفانه به نظر می آید كه رفتار ایران به دانمارك محدود نیست. چند كشور دیگر در نگرانی ما شریك هستند. به همین دلیل است كه دانمارك با گروهی از كشورهای همفكر كه در نگرانیهای ما سهیم هستند، ارتباط بر قرار كرده است. ما همكاری تنگاتنگ با این كشورها را ادامه میدهیم و اقدامات مشترك در مقابل ایران را مورد بحث قرار میدهیم.
و خامسا، وقتی كه ما در بهار در مورد اینكه آیا تحریمهای بیشتری علیه ایران وضع كنیم بحث می كردیم، من موافق این كار بودم. با این حال تا الان این مسأله در میان كشورهای اتحادیه اروپا حمایت كامل را بدست نیاورده است. ولی با توجه به رویدادهای اخیر، دانمارك هم اكنون تلاشهایی را پیش خواهد برد تا كاری كند كه یك بار دیگر اتحادیه اروپا ضرورت تحریمهای بیشتر علیه ایران را مورد بحث قرار دهد.
امروز ایران انكار كرده است كه سروریس اطلاعاتی ایران در پشت تلاش سوء قصد در دانمارك است. ایران توسط چند جناح حكومت میشود و این احتمال وجود دارد كه بخشی از دولت از فعالیتهای ایرانیان مطلع نباشند. اما این مسأله این واقعیت را تغییر نمیدهد كه ایران بعنوان یك كشور پشت این موضوع
فردا، روسای دفاتر خاورمیانه كشورهای اتحادیه اروپا در بروكسل نشست خواهند داشت. من از نماینده دانمارك خواسته ام كه این كیس دانمارك را مطرح كند و كاملا روشن سازد كه ما این مورد در دانمارك را چقدر جدی میگیریم و اینكه فعالیتهای اطلاعاتی ایران در اروپا مطلقا غیر قابل قبول است. من همچنین از نماینده دانمارك درخواست كرده ام كه خواسته دانمارك مبنی بر از سرگیری گفتگوها در مورد تحریمهای بیشتر علیه رژیم ایران را كاملا روشن سازد.
همین فردا من این مسأله رفتار غیر قابل قبول ایران را وقتی كه با همكاران كشورهای نوردیك خودم در اسلو ملاقات خواهم كرد، مطرح خواهم كرد.
طی چند روز آینده دولت وضعیت را ارزیابی خواهد كرد. ما امروز هم اكنون گامهای اولیه را برداشته ایم. من این را منتفی نمیدانم كه گامهای بیشتری هم برخواهیم داشت. و در این نقطه پیشاپیش گامهای بیشتر را منتفی نخواهم كرد.
اما ما همچنین مطمئنیم كه در برخورد با این مورد، در صورتی كه ما بتوانیم با شركای همفكر خود در اتحادیه اروپا با هم كار كنیم بیشترین تأثیر را خواهد داشت.
به همین دلیل است كه ما این مورد را از نزدیك با شركا و هم پیمانانمان مورد گفتگو قرار می دهیم قبل از اینكه تصمیمات جدید بگیریم و احتمالا گامهای بیشتری برداریم.
من خرسندم كه ما امروز تاكنون چنین علامت قوی از حمایت از دانمارك از دولتهای آمریكا و انگلستان در میان سایر دولتها دیده ایم. این برای دانمارك معنی زیادی دارد.
.... در ضمن این مورد همچنین نشان میدهد كه برای دانمارك چقدر حیاتی است كه با كشورهای همفكر همكاری كند. نه فقط در دیپلماسی، بلكه بواقع همچنین بین آژانسهای اطلاعاتی