۱۳۹۷ آذر ۱, پنجشنبه

چهرهٔ نظام در آینه پولشویی

اختلاس‌های نجومی  
حدود یک هفته از فاش‌گویی ظریف در مورد ابعاد پولشویی در نظام می‌گذرد و طی این مدت، دعوای پولشویی هر روز بالاتر گرفته است. باندهای حاکم در عین‌حال که در مورد سوء‌استفاده دشمن از رو کردن دست همدیگر هشدار می‌دهند، هر یک فهرستی از پولشویی‌های باند رقیب را رو می‌کنند. ولی در بلوغ این دعوای باندی کم‌کم اشاره‌ها به‌ سر هر باند نشانه رفت. به راستی این دعوا تا کجا در نظام جلو می‌رود؟ و چه چشم‌اندازی دارد؟
روز ۲۸آبان آخوند آملی‌ لاریجانی، رئیس قضاییه خامنه‌ای، در نشست سرکردگان عالی این قوه با ورود به دعوای پولشویی و در پاسخ به اظهارات ظریف بعد جدیدی به این دعوای باندی داد. او با یادآوری شرایط بغرنج رژیم گفت: «در چنین شرایطی توقع نیست که برخی مسئولان سخنان مجمل و دوپهلویی بر زبان بیاورند که موجب سوءاستفاده دشمنان شود. باید حواسمان جمع باشد در بستری سخن می‌گوییم که دشمن حتی از حرف صحیح ما هم سوءاستفاده می‌کند». وی در ادامه گفت: « اگر پولشویی عظیمی در کشور وجود دارد چرا این موضوع را به قوه قضاییه اطلاع نداده‌اید؟». آخوند آملی در پایان با بیان این‌که « مسئولان نباید سخنانی به زبان بیاورند که مانند خنجر به قلب نظام فرو برود» اذعان کرد اعتراف ظریف «قلب نظام» یا همان بیت ولی‌فقیه و بازوهای سرکوبش یعنی سپاه و نیروی تروریستی قدس را نشانه رفته است.
به‌دنبال اظهارات آخوند آملی لاریجانی، مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه، به صحنه آمد و در دفاع از ظریف گفت: «مگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی و ارقام بزرگ کشف‌شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فساد مالی در کشور نمی‌کند؟ حال چگونه از بیان اظهارات در این خصوص به‌عنوان تضعیف نظام یاد نمی‌شود اما از بیان یک موضوع بدیهی توسط ظریف برخی آشفته می‌شوند». وی در ادامه ادعاهای ظریف را تأیید کرد و گفت: «با توجه به ارقام بالای پولشویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضاسازی جهت مخالفت با قوانین، تدابیر و اقداماتی که علیه پولشویی در جریان است به‌کار گرفته شود». سرمدی به ۳مقوله کلان پولشویی که انحصار سپاه بر آنها زبان‌زد است اشاره کرد و گفت: «اگر فقط ۳مصداق فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، بر اساس آمار موجود، در سال حدود ۱۰ و یا ۱۵میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود».
محمدباقر نوبخت هم در دفاع از ظریف به صحنه آمد و با اشاره به چپاولهای ثبت‌شده به نام باند رقیب گفت: «آیا معترضان میلیاردها دلار قاچاق در کشور را که همواره مسولان نظام درباره آن هشدار داده‌اند نفی می‌کنند»؟
در واکنش به حملات باند روحانی باند خامنه‌ای وجوه تازه‌یی از چپاول و رانت‌خواری باند رقیب را رو کرد:
از جمله محسن کوه‌کن، عضو مجلس ارتجاع، ۲۹آبان در مجلس گفت: «هر کدام از این عزیزان دوستان و اطرافیان مسئولیت قبلی خودش را جمع می‌کند و بعضاً به‌عنوان این‌که اعتماد دارد از برادر و خواهرزاده و عموزاده و خاله‌زاده و دایی‌زاده استفاده می‌کند... در اینجا به وزیر محترم صمت متذکر می‌شوم به‌عنوان رئیس شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، پرداختهای در این اتاق را نظارت و کنترل کند مدرکی را به این جانب داده‌اند که دبیرکل اتاق بازرگانی در ماه تا ۵۷میلیون تومان حقوق می‌گیرد».
دامنهٔ جنگ از این هم بالاتر رفت. حاجی‌ دلیگانی، عضو مجلس ارتجاع، در روز ۲۹آبان از تدارک طرح استیضاح ظریف در مجلس آخوندی خبر داد.
بر این اساس در روزهای آینده باید منتظر شعله‌ورتر شدن این جنگ باندی باشیم که در خلال آن ابعاد بیشتری از فساد نظام برملا می‌شود.