۱۳۹۷ آبان ۲۰, یکشنبه

سبد مصرفی کارمندان ایران ۷۰ درصد کاهش یافت


معاون شهردار تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید کسانی که حقوق ثابت دارند اعلام کرد کارکنانی که حقوق و دستمزد ثابت دریافت می‌کنند ۳۰ تا ۷۰ درصد سبد مصرفی‌شان کاهش یافته است.



به گزارش خبرگزاری فارس، شنبه ۱۰ نوامبر «ابراهیم شیخ» معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران در نشست معاونت منابع انسانی گفت: به خاطر تحریم‌های اقتصادی شرایط کشور دشوار است و در ماه‌های اخیر شاهد کاهش ریال بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش ریال تاثیر گسترده‌ای روی خرید کارکنان و افرادی که حقوق و دستمزد ثابت داشته‌اند، گذاشته است، بیان کرد: ۳۰ تا ۷۰ درصد سبد مصرفی خانواده کارکنان کاهش یافته است.

شیخ گفت: کارکنان دولت بخش‌های عمومی که دستمزد ثابتی داشته‌اند فقیرتر شده و سفره آنها کوچکتر شده است. تمام کارشناسان، مدیران منابع انسانی و مسئولین در این زمینه معتقدند که باید از این قشر جامعه حمایت کرد و شرایط انگیزشی برای کارکنان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه نگران سلامت اداری کارکنان شهرداری هستیم، تشریح کرد: وقتی سفره کارکنان کوچکتر می‌شود افراد آسیب‌پذیرتر می‌شوند و مسئله سلامت به خطر می‌افتد. به همین دلیل به دنبال راهکار برای حمایت از کارکنان هستیم.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران تاکید کرد: از سه ماه گذشته مجموعه اقداماتی در شهرداری تهران انجام داده‌ایم و برای افرادی که پایین تر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند شرایطی برای خرید آنها ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود:‌ درخواست افزایش حق جذب و ترمیم حقوق کارکنان را داده‌ایم تا این قشر از جامعه دچار مشکل کمتری شوند.
گفتنی است بر اساس آمار بانک مرکزی ایران شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ به عدد ۱۴۱/۹ رسید که نسبت به ماه قبل معادل ۱/۶ درصد افزایش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۴/۳۱ درصد افزایش یافت. طی شش ماه اول سال ‌جاری شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۷/۵ درصد افزایش داشته است. میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۸ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۷ معادل ۵/ ۱۳ درصد است. در سپتامبر ۲۰۱۸، شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه قبل معادل ۴/ ۶ درصد افزایش داشت.

شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵/۱ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های «ارزش اجاری مسکن شخصی» و «اجاره بهای مسکن غیرشخصی» هـر یک معادل ۴/ ۱ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۵ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل ۳/۱۲ درصد افزایش داشته است.