۱۳۹۹ مهر ۲۴, پنجشنبه

آمریکا: با طالبان توافق کردیم تا خشونت در افغانستان کاهش یابد


 زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پنج‌شنبه 15 اکتبر در توییتی نوشت، با گروه طالبان توافق شده تا خشونت در این کشور کاهش یابد.

خلیلزاد نوشت: «بدنبال چندین ملاقات جنرال میلر (فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان) و من با طالبان، ما توافق نمودیم که در مطابقت جدی با تطبیق تمام عناصر توافق‌نامه ایالات متحده و طالبان و تمام تعهدات ارائه شده، اقدامات را دوباره مرتب سازیم. این به معنی کاهش شمار عملیات‌ها است.»

او در اضافه کرد، در حال حاضر شمار زیاد افغان‌ها می‌میرند، با این توافق انتظار می‌رود که این شمار به گونهٔ قابل ملاحظه کاهش یابد.

خلیلزاد تأکید کرده: «در هفته‌های اخیر حملات رو به افزایش بوده‌اند که روند صلح را تهدید نموده و هشداری است برای افغان‌ها و حامیان منطقهٔ و بین‌المللی آنها. ما سهم خود را انجام خواهیم داد و فعالانه از تطبیق نظارت خواهیم کرد. تمام طرف‌ها باید مسؤلیت‌های شانرا ادا نمایند.»

شایان ذکر است که در این روزها با ادامه مذکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر گراف ناامنی در این کشور نیز افزایش یافته‌است.

ادامه جنگ در هلمند افغانستان؛ هزاران غیرنظامی آواره شدند

نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل پنج‌شنبه ۱۵ اکتبر با نشر اعلامیه‌ای نوشت، به دلیل جنگ در ولایت هلمند در جنوب افغانستان هزاران غیرنظامی مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

در این اعلامیه آمده، گزارش‌های ابتدایی نشان می‌دهد که در درگیری‌های ولایت هلمند افراد غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شده‌اند.

در اعلامیه ذکر شده: «خشونت‌ها فقط سختی‌ها و بدبختی‌های بیشتری را برای مردم عادی افغان به بار می‌آورد و تلاش‌ها برای پیشرفت و ایجاد پل میان طرفین در گفت‌وگوی تاریخی صلح افغانستان در دوحه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

یوناما تأکید کرده، افراد غیرنظامی «بار جنگ افغانستان را به دوش می‌کشند. شمار کشته و زخمی شدگان افراد غیرنظامی، شاخص اصلی شدت خشونت‌ها، تاکنون در سال 2020 کمتر بوده‌است، اما به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر تغییرات نگران کننده ای در حال رخ دادن است.»

یوناما علاوه کرد: «افراد ملکی به صورت منظم در منازعات مسلحانه کشته یا زخمی می‌شوند. بیشترین تلفات افراد ملکی به شمول اطفال، از اثر سلاح‌های غیر مستقیم، هاوان، راکت‌ها و نارنجک‌ها بوده‌است، افراد ملکی باید از آسیب دیدن محفاظت شوند. تنها راه برای محافظت افراد ملکی توقف خشونت‌ها در افغانستان است.»

یوناما بار دیگر بر توقف فوری خشونت‌ها و تمرکز بر دستیابی به یک توافق صلح‌آمیز از طریق مذاکرات برای جنگ افغانستان تأکید کرده‌است.

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان با نشر اعلامیه‌ای تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های ولایت هلمند را جدی و نگران‌کننده خوانده‌است.

از سوی دیگر، سفارت بریتانیا در کابل حمله طالبان به ولایت هلمند را محکوم کرده و گفته‌است، درگیری‌های هلمند روند مذاکرات صلح را تضعیف می‌کند و باید این خشونت‌ها فوری پایان یابد.

نبیل: حمله در هلمند توسط گروهی طالبان نزدیک به ایران انجام شده‌است

جنگجویان طالبان شش روز پیش به شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و برخی از ولسوالی‌های این ولایت حمله کردند که درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان هنوزهم ادامه دارد. مقام‌های افغان گفته‌اند که دها طالب در این حمله کشته و زخمی شده‌اند.

اما رحمت‌الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان می‌گوید، طالبان قطر خوب می‌دانند که حمله به شهر لشکرگاه توسط گروهی از طالبان که با ایران نزدیک است انجام شده‌است.

رحمت‌الله نبیل در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «ملا نورالله نوری مسول بخش ارتباطات طالبان و نیروهای آمریکایی است. مطمیناً او یک روز سختی را پس از حمله هوایی در هلمند داشت.»

نبیل در امه نوشت: «طالبان قطر خوب می‌دانند که حمله به شهر لشکرگاه توسط گروهی از طالبانِ که با ایران نزدیک است انجام شده‌است، اما آن‌ها نمی‌توانند در مَلا عام این حرف را بزنند؛ چون در آن‌صورت ثابت می‌شود که طالبان قطر بالای تمام گروپ‌های‌شان کنترول کامل ندارند.»

گفتنی است که آمریکا و برخی از مقام‌های افغان در گذشته نیز دولت ایران را به حمایت از گروه طالبان و فرستادن سلاح به این گروه متهم کرده بودند، اما مقام‌های ایرانی همواره این اتهامات را رد کرده‌اند.