۱۳۹۹ مهر ۲۴, پنجشنبه

اولین مرحله از مبادله اسرا و زندانیان میان دولت قانونی یمن و حوثی‌ها آغاز شد

به گفته منابع دولتی یمن این بزرگترین فرایند مبادله اسرا و بازداشت‌شدگان است که از سال 2014 تاکنون میان طرفین انجام می‌شود.

خبرنگار العربیه از فرودگاه شهر سیئون که تحت کنترل دولت قانونی یمن است، اظهار داشت که اولین دسته از اسرای شبه‌نظامیان حوثی سوار هواپیما شدند.

سخنگوی کمیته‌ای که مسئولیت لجستیکی عملیات مبادله اسرا و زندانیان یمنی را کنترل می‌کند، صبح روز چهارشنبه اعلام کرد که تیم‌هایی از دو طرف در فرودگاه حضور دارند تا روند مبادله و انتقال اسرا و بازداشت‌شدگان را انجام دهند.

او گفت:«همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود، امیدواریم روند آزادی طی چند ساعت آینده به طور کامل انجام شود».

از سوی دیگر هادی هیج، رئیس کمیته امور زندانیان در دولت قانونی یمن گفت، روند مبادله گروه اول از اسرا و زندانیان، طبق توافق نامه‌ای که دو طرف که در اواخر سپتامبر گذشته در سوئیس امضا کرده‌اند، انجام می‌شود.

او به العربیه گفت، مقدمات و تمهیدات لجستیكی با حضور نمایندگان كمیته صلیب سرخ بین‌المللی در صنعا، مأرب و سیئون به اتمام رسیده است، او تاکید کرد اسرا و زندانیان شامل دو دسته می‌شوند که این افراد از صنعا به سیئون و بالعكس منتقل خواهند شد.

قرار است شماری از اسرای حوثی نیز از سعودی به صنعا منتقل و در ازای آنها 19 زندانی از نیروهای ائتلاف از صنعا به ریاض انتقال داده شوند.

هادی هیج، گفت، روند مبادله اسرا و بازداشت‌شدگان که امروز آغاز شد، شامل 480 زندانی از حوثی‌ها و250 نفر وابسته به دولت قانونی یمن است.

او افزود: «دسته دوم که شامل آزادی 200 زندانی حوثی در ازای 251 زندانی از مقاومت جنوب یمن، روز جمعه از طریق فرودگاه‌های صنعا و عدن مبادله و منتقل خواهند شد.

گفتنی است که در پی توافق استکهلم میان دولت قانونی یمن و شبه نظامیان حوثی، به توافقی زیر نظر دفتر سازمان ملل در مورد مبادله 1081 اسیر و زندانی از طرفین دست یافتند.

دولت یمن در تاریخ 26 سپتامبر اعلام کرد توافقی را با حوثی‌ها امضا کرده که به موجب آن 681 اسیر حوثی در ازای آزادی 400 اسیر از افراد دولت قانونی و قوای هم پیمان با آن نزد شبه نظامیان حوثی مبادله و آزاد خواهند شد.

دولت قانونی یمن اعلام کرد، تیمی از جانب دولت این کشور برای شرکت در نشست با شبه‌نظامیان حوثی زیر نظر سازمان ملل برای بررسی مبادله اسرا و زندانیان مبتنی بر توافق سوئد، راهی ژنو خواهد شد.

ماجد فضائل، نماینده وزارت حقوق بشر و عضو نیم دولتی در کمیته اسرا، ربوده شدگان و ناپدید شدگان گفته بود در این جلسه‌ای که در ژنو برگزار شد در خصوص ساز و کار روند آزاد سازی همه اسرا بر اساس مبادله متقابل به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گفته این مقام مسئول یمنی اجرای موارد توافق شده در اردن در دور سوم مذاکرات آغاز خواهد شد که به موجب آن، 1420 زندانی و اسیر به شکل کامل در مرحله نخست آزاد و در پی آن تمامی اسرا و زندانیان نیز آزاد خواهند شد.

هواپیمای سازمان ملل در ماه سپتامبر تیمی از شبه نظامیان حوثی را برای مشارکت در این جلسه از فرودگاه صنعا به ژنو منتقل کرد.

دولت قانونی یمن شبه نظامیان حوثی را به مانع تراشی در توافق مبادله اسرا متهم می‌سازد که فوریه گذشته در عمان پایتخت اردن زیر نظر سازمان ملل امضا شد.

دفتر نماینده سازمان ملل در امور یمن و کمیته صلیب سرخ اعلام کرد که در نشست سوم کمیته مبادله اسرا و زندانیان در عمان در مورد طرح کامل تکمیل مرحله نخست و رسمی مبادله گسترده اسرا و زندانیان از آغاز منازعه یمن، توافق حاصل گردید اما این توافق تا به امروز اجرا نشده است.

طبق برآورد سازمان‌های حقوقی بیش از 10 هزار ربوده شده نزد شبه نظامیان حوثی هستند که نزدیک به 270 تن زندانی در مناطق زیر کنترل این شبه نظامیان می‌باشند.