۱۳۹۹ مهر ۲۹, سه‌شنبه

حمله پهپادی ترکیه در شمال سوریه علیه یک خودرو و کشته شدن چند تن

 

بگفته مرکز دید‌بان حقوق بشرسوریه، یک پهپاد نیروی هوایی ترکیه سه‌شنبه 20 اکتبر، خورویی را در فاصله دو روستای مزری و دیرکا در حومه منطقه «دیریک» در استان الحسکه هدف قرار داد که به کشته و زخمی شدن چندین تن منجر شد.

بر أساس اطلاعات موجود تاکنون هویت سرنشنیان این خودرو مشخص نشده است.

عقب نشینی ترکیه از نقاط دیدهبانی

شایان توجه است که ترکیه روند عقب نشینی از بزرگترین مرکز دیدبانی خود در شمال غربی سوریه را بعد از گذشت یک سال از محاصره این منطقه از سوی نیروهای رژیم درجریان حمله به این منطقه آغاز کرده است.

ترکیه 12 مرکز دیدبانی را در استان ادلب و پیرامون آن برپا ساخته و نیروهای رژیم اسد، شماری از آنها را در دو حمله خود علیه قوای مسلح مورد حمایت از سوی آنکارا به کنترل خود در آوردند.

عقب نشینی یک یکان بزرگ

به نوشته فرانس پرس، بزرگترین مرکز دیدبانی در روستای مورک در حومه شمالی حماه هم مرز با بخش جنوبی ادلب واقع شده که در اوت 2020 در محاصره تمام عیار نیروهای رژیم اسد افتاد.

به گفته فرمانده یک گروه مسلح مورد حمایت ترکیه، نیروهای این کشور، کار تخلیه مرکز مورک و عقب نشینی یک یکان بزرگ به سوی منطقه جبل الزاویه در جنوب ادلب که کانون حضور قوای آنکارا است را آغاز کرده است.

به گفته مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه، نیروهای ترکیه نقاط دیگری را نیز تخلیه خواهند کرد تا در مناطق تازهای تمرکز یابند.

هیچ گونه توضیحی از سوی آنکارا در مورد این عقب نشینی و سمت و سوی حرکت نیروهای خود نداده؛ بویژه که بارها تکرار کرده بود تمایلی به عقب نشینی از هیچ یک از مراکز نداشته و تا این لحظه نیز علل این عقب نشینی را روشن نکرده است.

گفتنی است سازمان ملل خاطر نشان کرده که آتش‌بس درمنطقه ادلب و پیرامون آن که از سوی مسکو و آنکارا اعلام گردید، از 6 مارس برقرار مانده که در پی حمله ای بود که باعث آواره شدن نزدیک به 5 میلیون نفر از خانه و کاشانه شان گردید.

آتش‌بس مزبور برغم موارد مکرر نقض آن همچنان پا برجاست.