۱۳۹۹ مهر ۱۴, دوشنبه

ارمنستان: آذربایجان جنگی گسترده را با حمایت ترکیه آغاز کرده است

 

با ادامه جنگ و گسترش آن میان کشورهای ارمنستان و آذربایجان بر سر اقلیم ناگورنو قره‌باغ در جنوب قفقاز، دوشنبه 5 اکتبر 2020 دبیر ستاد اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ارمنستان در گفتگو با «العربیه.نت» گفت که ترکیه هواپیماهای جنگنده و پهپاد در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می‌دهد.

ادامه درگیری‌های نظامی میان ارتش آذربایجان و جنگجویان ارمنستانی در اقلیم ناگورنو قره‌باغ که به جمهوری «آرتساخ» یا جمهوری قره‌باغ کوهستانی مشهور است وارد نهمین روز خود شده و می‌رود تا به جنگی همه جانبه‌ای و تمام‌عیار میان آذربایجان مورد حمایت ترکیه و ارمنستان مورد حمایت روسیه تبدیل شود.

علی‌رغم فراخوان‌های اتحادیه اروپا و روسیه برای آتش‌بس فوری میان دو طرف، درگیری‌های نظامی مستمر میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان اما در حالی وارد نهمین روز خود شده که چندین ساعت پس از حمله جنگجویان ارمنستانی به پایگاه هوایی داخل خاک آذربایجان دهها کشته و مجروح کشته شده‌اند.

آرتسرون هوفهانیسیان دبیر ستاد اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ارمنستان از ایروان پایتخت این کشور در گفتگو با «العربیه.نت» گفت که «درگیری‌ها در طول مرزهای آذربایجان و آرتساخ و بویژه در بخش‌های شمالی و جنوبی این منطقه در حالی ادامه دارد که باکو از همه سلاح‌هایی که در اختیار ارتش آن کشور است، استفاده کرده است».

او همچنین در گفتگو با «العربیه‌.نت» افزود که :«طی پیگیری رویارویی‌ها در میدان جنگ اکنون می‌توان به وضوح کامل گفت که این جنگی گسترده است که باکو از ماهها پیش و با مشارکت مستقیم ترکیه برای آن تدارک می‌دید». او در ادامه گفت :« این موضوع را از مدت‌ها قبل و از جمله با رصد کردن دیدارهای متبادل میان مسئولان آذربایجانی و ترکیه‌ای و همچنین انجام‌ رزمایش‌های مشترک میان نیروهای دو طرف ملاحظه می‌کردیم».

این مقام نظامی ارمنستانی اعلام کرد که «آنکارا با ارسال هواپیماهای جنگنده و پهپادها به آذربایجان در این جنگ دخالت دارد».

این مقام وزارت دفاع ارمنستان یاد‌آور شد که «علی‌رغم همه تحولات میدانی بر روی صحنه نبرد وزارت خارجه ارمنستان اما همه تدابیر لازم برای از سر گیری مذاکرات درباره نزاع حول منطقه ناگورنو قره‌اغ را به کار گرفته است». ‌‌‌‌‌

دبیر ستاد اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ارمنستان همچنین افزود که « تنها پیش‌شرط ما برای آغاز گفتگوها تضمین سلامت ساکنان اقلیم قره‌باغ است. هم‌اکنون نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان و اقلیم ناگورنو قره‌باغ موفق شدند امنیت غیرنظامیان را حفظ کرده‌اند و به همین خاطر امکان حل مسالمت‌آمیز مناقشه هنگامی که قبل از مذاکرات این پیش‌شرط پذیرفته شود، وجود دارد».

شایان ذکر است که درگیری‌های میان ارتش آذربایجان و جنگجویان ارمنستانی در منطقه قره‌باغ که از روز 27 سپتامبر گذشته آغاز شده، امروز دوشنبه وارد نهمین روز خود شده و خشونت‌بارترین درگیری‌های میان دو طرف از سال 2016 تاکنون را رقم زده است.

به دنبال این تحولات در حالی که ایروان آنکارا را به حمایت از باکو از طریق اعزام کارشناسان نظامی و هزاران تن از مزدوران سوری برای مشارکت در جنگ قره‌باغ متهم می‌کند، ترکیه اما این اتهام‌ها را علی‌رغم گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی درباره کشته شدن دهها پیکارجوی مسلح سوری در خطوط رویارویی میان آذربایجان و ارمنستان، همچنان مردود می‌داند».