۱۳۹۹ مهر ۳۰, چهارشنبه

واشینگتن: یمنی‌ها باید دست رد به سینه ایران و سفیر آن نزد حوثی‌ها در صنعاء بزنند

 

خبرانتصاب حسن ایرلو بعنوان سفیر جدید ایران نزد شبه‌نظامیان حوثی در صنعاء هم چنان واکنش برانگیز است به طوری که مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه 21 اکتبر اعلام کرد

که رژیم ایران مبادرت به فراری‌دادن حسن ایرلو از اعضای سپاه پاسداران و فرد مرتبط با حزب‌الله لبنان نزد حوثی‌ها در صنعاء زیر پوشش «سفیر» نموده ‌است.

مورگان اورتگاس در توئیت خود نوشت: «نیت ایران درسوء استفاده از حوثی‌ها برای گسترش نفوذ بدخیم خود، آشکار است.»

او افزود: «مردم یمن می‌بایست به ایرلو و ایران نه بگویند.»

ایران با ارسال سفیر نزد گروه طرفدار خود در صنعاء، حمایت سیاسی و نظامی خود از شبه نظامیان کودتاگر حوثی را تحکیم کرده و این امر واکنش منفی گسترده مردم یمن را همزمان با فراخوان‌های دولت قانونی برای پاسخگویی به این اقدام خصمانه از سوی تهران، در پی داشت.

فراری‌دادن به صنعاء

نکته جالب توجه این است که حسن ایرلو سفیر جدید ایران در چارچوب مبادله اخیر زخمی‌ها و اسرا به صنعاء فراری داده شد.

ایرلو که از سوی نظام ایران به عنوان سفیر در صنعاء منصوب شده، تا کنون عهده‌دار هیچ منصب سیاسی نبوده و افسر سپاه قدس و برادر یکی از برجسته‌ترین فرماندهان سپاه پاسداران است که در جریان جنگ ایران و عراق، کشته شده‌است.

تهران از به رسمیت‌شناسی مستقیم شبه‌نظامیان حوثی به مدت چندین سال قبل از اقدام این گروه در اوت 2019 در منصوب کردن ابراهیم الدیلمی، فرد نزدیک به رهبر حوثی‌ها، به عنوان سفیر خود در تهران خودداری کرده بود. تهران با به رسمیت شناختن او به عنوان سفیر، مراکز سفارت یمن را در اختیار او قرار داد.

قطع روابط

گفتنی است که دولت قانونی یمن از شورای امنیت، خواستار محکوم کردن اقدام رژیم ایران در پی به رسمیت شناختن دولت کودتاگر حوثی و تحویل سفارت یمن در تهران و سایر مراکز دیپلماتیک یمن به گروه حوثی‌ها شده ‌است.

یمن روابط خود با تهران را در 2 اکتبر 2015 قطع کرد و از رژیم ایران خواست به ماده 45 عهدنامه 1961 وین عمل کرده و از مراکز دیپلماتیک جمهوری یمن در تهران و اموال و محتویات این مراکز، محافظت کند.