۱۳۹۹ مهر ۲۳, چهارشنبه

آتش زیر خاکستر! - مروری بر رسانه‌ها

 

                گزیده روزنامه‌های حکومتی           آتش زیر خاکستر!

در روزنامه‌های حکومتی ۲۳مهر، موضوعات مهم عبارتند از: ابراز نگرانی از خشم مردم و اذعان به وضعیت ورشکسته اقتصادی و شکست اقدامات دولت روحانی برای مهار افزایش قیمت دلار و هم‌چنین عقب‌نشینی از متهم گردانی در عین نیاز رژیم به نمایش قدرت. اما درد اصلی نظام حتمیت قیام مردمی است که به بیانهای مختلف در روزنامه‌ها دیده می‌شود.

همدلی به‌نقل از محسن هاشمی رئیس شورای قلابی شهر تهران نوشته است که او «نسبت به بیشتر شدن شکاف طبقاتی و افزایش احساس تنفر در جامعه هشدار داده است». همدلی در ادامه افزوده است: «این هشدار در حالی است که مردم همزمان با دست و پنجه کردن با ویروس کرونا تورم سرسام‌آوری را تجربه می‌کنند. همزمان هم قیمت اقلام خوراکی به شکل پلکانی افزایش پیدا کرده است و هم قیمت مسکن و اجاره‌بها چندین بار جهش کرده است».

مستقل هم به‌نقل از مهرهٔ یکی از محافل باندمغلوب تحت عنوان «دبیر حزب ملت ایران» نوشته است «نکته مشخص درباره ایران اما چیزی جز این نیست که ۹۰درصد مردم، از وضع موجود ناراضی اند. به هرحال مخصوصاً در سه سالی که گذشت، شرایطی غیرقابل تحمل بر قشرهای مختلف جامعه تحمیل شد... نارضایتی موجود نگران‌کننده و هزینه ساز خواهد بود».

جهان صنعت هم در مطلبی با عنوان «جهل مرکب در حوزهٔ سیاست‌گذاری» از جمله نوشته است: «مسئولان یا آگاهانه کشور را به چنین وضعی دچار کرده‌اند یا در جهل مرکب گرفتار شده‌اند و توان خروج از آن را ندارند... تداوم این وضعیت به بحرانهای اجتماعی منجر خواهد شد».

بن‌بست سرکوب، در عین نیاز نظام به ارعاب

روزنامه‌های هر دو باند حاکم نسبت به سیاست ایجاد ارعاب عقب‌نشینی کرده‌اند.

جوان وابسته به سپاه پاسداران نوشته است: «فیلم چرخاندن اراذل و اوباش در رسانه و فضای مجازی نه در باب تشهیر بلکه در قالب تحقیر دست به دست می‌شود، فرمانده نیروی انتظامی هم با افتخار از «گردن شکستن» صحبت می‌کند. انگار «اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها» در نظام حقوقی ما جایگاهی ندارد! یا این‌که نیروی انتظامی خود را فراتر از قانون دیده است... باید و می‌توان پرسید این موضوع را که مأمور ناجا خودسرانه با کتک زدن متهم در ملأعام که تداعی‌کننده اقدامات خودسرانه است، از فرمانده خود مجوز گرفته است؟ حتی اگر چنین موضوعی در میان باشد، برخلاف قانون است».

همدلی از باند مغلوب در مورد صدور حکم شلاق علیه یک معلم و عقب‌نشینی هراس‌آلود از ترس مردم نوشته است: «واکنش معلمان و افکار عمومی علیه این اقدام نابخردانه و غیر فرهنگی، بسیار سریع، گسترده و شدید بود... وزیر و معاونان او که در مدیریت آموزش در شرایط کرونا درمانده‌اند، می‌خواستند با این حکم زهرچشمی بگیرند، اما نتیجه را باختند».

مستقل روزنامه دیگر باند مغلوب هم با اشاره به انتشار فیلم ضرب و شتم چند جوان توسط نیروی مزدوران انتظامی نوشته است: «در فضای مجازی همه از این کار اعلام انزجار داشتند» و در ادامه افزوده است «نُرم و عرف جامعه پذیرایِ این‌گونه برخورد با آنها نیست».

مردم‌سالاری از باند مغلوب هم به شکل دیگری بن‌بست سرکوب را به نظام گوشزد کرده و در حالی که عبارت «دیکتاتوری مذهبی» را استحاله کرده و «دولتهای پیشامدرن» نامیده، ‌نوشته است: «واقعاً هدف این اعمال چیست؟ تنبه مجرم است یا ارعاب دیگران؟ اگر هدف تنبیه است که تجربه نشان داده این قبیل مجازاتها بازدانده نیست. این قبیل مجازاتها متعلق به دولتهای پیشامدرن است».