۱۳۹۹ مهر ۲۲, سه‌شنبه

چین متعهد به ایفای نقش در شورای امنیت در مورد انبار شناور نفت صافر در سواحل یمن شد

 

چین متعهد گردید نقش مثبت و سازنده ای را در شورای امنیت در راستای دستیابی به فرمولی مناسب درمورد انبارشناورنفت صافروبرطرف کردن خطرناشی ازآن ایفا کند.

دکتر مشعل السلمی رئیس پارلمان عرب، پیامی کتبی را از وانگ بی وزیر خارجه چین دریافت کرد که طی، مراتب اهتمام چین نسبت به أوضاع خطرناکی که این انبار شناور نفت در یمن در آن به سر می برد، ابراز و تاکید شده است که چین، نقشی مثبت و سازنده را در شواری امنیت برای دستیابی به فرمولی مناسب در مورد وضعیت این انبار شناور، ایفا خواهد کرد.

این پیام وزیر خارجه چین در پاسخ به تلگرام فوری بود که از سوی رئیس پارلمان عرب ارسال شد و طی آن از جامعه جهانی خواسته شده در راستای وضعیت بسیار خطرناکی اقدام کند که انبار شناور نفت «صافر» به آن رسیده که در نزدکی بندر راس عیسی در شهر الجدیده در دریای سرخ قرار داشته و از پنج سال پیش، عملیات نگهداری در مورد آن اجرا نشده است. دراین پیام ضمن گوشزد کردن خطر نشت نفت خام در حجم یک میلیون و 100هزار بشکه نفت خام آمده است که این چنین نشت نفت می تواند به غرق شدن یا انفجار این انبار شناور نفت بیانجامد که فاجعه ای زیست محیطی، اقتصادی و انسانی را در پی خواهد داشت.

رئیس پارلمان عرب فاش ساخت که تاثیرات این بحران نه تنها یمن بلکه امنیت و سلامت محیط زیست کشورهای مشرف بر ساحل دریای سرخ را تهدید می‌کند. وی از چین خواست که به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، اقدامات لازم را در ملزم کردن شبه نظامیان حوثی برای اجازه دادن فوری به تیم فنی سازمان ملل برای اجرای ارزیابی و عملیات نگهداری پیش از بروز فاجعه به عمل آورد.

السلمی تاکید کرد که پارلمان عرب به همراه جامعه جهانی موضعگیری های مرتبط با اجرای عملیات نگهداری و ارزیابی فنی برای جلوگیری از بروز فاجعه را دنبال خواهد کرد. وی مسئولیت کامل و پیامدهای مترتب بر جلوگیری از اجرای عملیات نگهداری از سوی تیم سازمان ملل را متوجه شبه نظامیان حوثی دانست.