۱۳۹۹ مهر ۱۴, دوشنبه

شدت گرفتن درگیری‌ها در ادامه نبرد میان آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ

در پی تشدید تنش بین ارمنستان و آذربایجان، درگیری‌ها امروز دوشنبه در منطقه کوهستانی قره‌باغ همچنان ادامه یافت.

آژانس خبری ارمنستان به نقل از سخنگوی وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: «نیروهای دفاعی قره‌باغ کوهستانی برای متوقف کردن هجوم نیروهای آذربایجانی در حال درگیری‌ شدیدی هستند».

صبح روز دوشنبه، نیروهای آذربایجانی حمله موشکی شدیدی به شهر استپاناکرت مرکز قره‌باغ دست زدند.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، بمباران مناطق آذربایجانی از خاک ارمنستان را تکذیب کرد.

براساس آخرین آمار رمسی تعداد کشته‌شدگان از زمان آغاز بحران به 18 کشته و بیش از 200 زخمی رسید.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان شامگاه روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با شبکه العربیه گفت كه كشورش پیشنهادی را برای حل منازعات در قره‌باغ ارائه داده است، اما ارمنستان هیچ پاسخی نداده است.

او تأكید كرد كه ارمنستان خواهان اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت نیست، علی‌اف همچنین یادآور شد كه كشورش به حمله‌ای که توسط ارمنستان آغاز شده پاسخ می‌دهد.

علی‌اف تأکید کرد که ارتش آذربایجان در موقعیت حمله قرار دارد و هدفش آزادسازی سرزمینش است و خاطرنشان کرد پیشنهادی را به واسطه‌ها ارائه داده است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان به العربیه گفت: «از ملت ارمنستان درخواست کردم تا دولت خود را مسئول اشغال و دست کشیدن از اشغالگری بدانند».

درگیری‌ها بین ارتش آذربایجان و جنگجویان ارمنی در قره‌باغ در 27 سپتامبر آغاز شد، این درگیری شدیدترین جنگ از زمان آخرین نبرد بین دو طرف به مدت سه روز در اوایل آوریل 2016 است.

ایروان در مقابل آنکارا را به «حمایت از باکو طریق ارسال سلاح‌های پیشرفته و اعزام کارشناسان نظامی و انتقال هزاران نفر از مزدوران سوریه‌ای برای شرکت در حمله به قره باغ» متهم کرده است.

آنکارا اما بلافاصله این اتهامات را رد کرده است، در همین حال برخی رسانه‌های بین‌المللی از کشته شدن ده‌ها شبه‌نظامی سوری در نبرد آذربایجان با جنگجویان ارمنی خبر دادند.