۱۳۹۹ مهر ۲۴, پنجشنبه

4 سناریو مقابله یونان با ترکیه که یکی از آن‌ها ماهیت نظامی دارد

 

در گرماگرم بحران فزاینده میان ترکیه از یک سو و اتحادیه اروپا از سوی دیگر در آب‌های مدیترانه و دیگر مناطق، شاهد بروز تازه‌ترین پیآمدهای آن در مواضع یونان و آلمان پیرامون کنار کشیدن آنکارا از تعهدات خود هستیم که بیانگر احتمال وقوع 4 سناریو در راستای افزایش تنش‌ها در نزدیکی جزیره یونانی کاستلوریزو است.

به گفته منابع یونانی، مسئولان امور، آمادگی‌های لازم برای مقابله با این 4 سناریو محتمل در مورد افزاش دامنه بحران را تدارک دیده‌اند که «العربیه.نت» آن‌ها را در موارد زیر خلاصه کرده ‌است:

یکم: آمادگی برای مقابله با اقدام احتمالی ترکیه در فعالیت‌های حفاری در آب‌های میان 6 تا 12 مایلی ساحل جزیره کاستلوریزو بدون استفاده از نیروی نظامی.

دوم: استفاده از نیروی نظامی برای جلوگیری از فعالیت‌های کشتی کاوشگر ترکیه در منطقه مشخص شده.

سوم: این سناریو که از اوت گذشته روی میز قرار دارد، رویارویی با «اقدامات تحریک آمیز ترکیه» در نزدیک دو جزیره «رو» و استرونگولی درنزدکی جزیره کاستلوریزو است. این دو جزیره خالی از سکنه است و احتمال هدایت قایق‌های حامل پناهجویان به آنها ازترکیه وجود دارد. ترکیه ضرب الاجلی را برای اعزام تیم‌های نجات به بهانه نجات پناهجویان مشخص خواهد کرد ولی این کار دارای پی آمدهای نظامی است.

چهارم: آخرین سناریو این است که ترکیه اقدام به ارسال کشتی کاوشگر «یافور» به منطقه‌ای کند که کشتی عروج رئیس در آن سرگرم کاوش‌های زلزله‌نگاری در هفته‌های گذشته بود. این سناریو می‌توان سناریو برخورد نظامی باشد زیرا یونان بر حفاظت از حاکمیت اراضی خود إصرار دارد.