۱۳۹۹ شهریور ۲, یکشنبه

عراق؛ نیروهای آمریکایی امروز از پایگاه التاجی خارج می‌شوند


خبرنگار العربیه در بغداد بامداد یکشنبه 28 اوت به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نیروهای آمریکایی امروز یکشنبه با تحویل پایگاه التاجی در شمال بغداد به نیروهای عراقی، از این پایگاه نظامی خارج می‌شوند.

عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق همزمان با سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن صورت می‌گیرد که در آن او درباره خروج نیروهای آمریکایی از کشورش و دیگر موضاعات با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کرده بود.

شش سال پیش نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا با هدف کمک به نیروهای عراقی برای اخراج داعش که در آن زمان یک سوم خاک عراق و تعدادی از شهرهای این کشور را به کنترل خود در آورده بود، وارد عراق شده و به آموزش نیروهای عراقی پرداختند.

امروز پس از گذشت سال‌ها، فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرد که این نیروها به ویژه نیروهای آمریکایی از پایگاه التاجی در شمال بغداد خارج می‌شوند.

نیروهای آمریکایی در التاجی مهمترین بخش از نیروهای ائتلاف بین المللی محسوب می‌شوند و احتمالاً آنها به سمت پایگاه‌های البغدادی و الحریر در اربیل مستقر خواهند شد.

فرماندهی مشترک نیروهای عراق با هماهنگی با نیروهای ائتلاف بر فرایند عقب نشینی نیروهای ائتلاف نظارت می کند.

طبق گزارش العربیه با خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه التاجی، فرماندهی مشترک نیروهای عراق نقش آموزش نیروهای نظامی این کشور را به عهده می‌گیرد.

بنا به گزارش خبرنگار العربیه در بغداد آنچه از نیروهای ائتلاف باقی مانده است یا به کشورهای نزدیک عراق، یا در پایگاه‌هایی در اماکن دیگری از عراق مستقر خواهند شد.

نیروهای ائتلاف بین المللی در تاریخ 15 ژوئن 2014، یعنی زمانی که داعش شهر موصل را اشغال کرد، وارد عراق شدند این نیروها از آغاز ورود به عراق نقش خود را در از بین بردن گروه تروریستی داعش متمرکز کرده‌اند و در نبردهایی برای آزادسازی شهر موصل ، انبار و صلاح الدین نقش بسییار فعال و محوری بازی کردند.

پس از شکست داعش در سال 2017 این نیروها نقش آموزش تسلیحات و ارائه اطلاعات نظامی به نیروهای عراقی و پشتیبانی مستقیم نظامی از طریق جبهه‌ها برای تعقیب هسته‌های باقی مانده داعش و خنثی کردن آنها را ایفا می‎کردند.

مهمترین پایگاه‌های تمرکز این نیروهای بین المللی در عراق، پایگاه‌ نظامی التاجی در شمال بغداد، پایگاهی فرودگاه بغداد، پایگاه بلد در صلاح الدین ، پایگاه الحبانیه در انبار، پایگاه عین السد در انبار ، پایگاه K1 در کرکوک و پایگاه الحریر در اربیل هستند.