۱۳۹۹ مرداد ۳۱, جمعه

مایک پمپئو: ۳۰روز دیگر تحریمها علیه رژیم ایران فعال می‌شوند

       کنفرانس مطبوعاتی مایک پمپئو در شورای امنیت -  ۳۰مرداد۹۹
          کنفرانس مطبوعاتی مایک پمپئو در شورای امنیت - ۳۰مرداد۹۹
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۳۰مرداد۹۹ در سازمان ملل متحد بعد از تسلیم نامه برگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل بر طبق قطعنامه ۲۲۳۱ (چکاندن ماشه تحریم‌ها) به رئیس شورای امنیت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من نامه بازگرداندن همه تحریم‌های رژیم ایران را به رئیس شورای امنیت ارائه دادم. این پروسه پس از ۳۰روز (از امروز) به فعال شدن تحریم‌ها منجر خواهد شد. پیام ما بسیار ساده است.

آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان آزادانه به خرید و فروش هواپیما، تانک، موشک و دیگر انواع سلاحهای متعارف دست بزند. این تحریم‌ها هم‌چنین تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید می‌کند. از ۱۹۸۵ تاکنون رژیم ایران به تنهایی بسیاری عملیات تروریستی را در سراسر اروپا انجام داده است، دست به ترور مخالفان در اروپا زده است. اینها همه را ایرانیها در اروپا مرتکب شده‌اند و دیگر معنایی ندارد که سلاح بیشتر هم داشته باشند. این کشوری نیست که بتواند سیستمهای تسلیحاتی را خرید و فروش کند».

مایک پمپئو افزود: «خوشحالم که بگویم بازگرداندن این تحریم‌ها رژیم ایران را در مقابل دیگر اشکال فعالیت‌های شرورانه‌اش که امضا کنندگان توافق هسته‌یی به‌طرز احمقانه‌ای از آن چشم‌پوشی کردند، مورد مؤاخذه قرار می‌دهد. رژیم ایران مجدداً از انجام آزمایشهای مربوط به موشکهای بالستیک ممنوع خواهد شد. ایران به‌خاطر فعالیت‌های هسته‌یی در حال انجامش، از جمله غنی‌سازی مواد هسته‌یی که به تولید سلاح هسته‌یی منجر می‌شود، تحت تحریم قرار می‌گیرد. این در حالی انجام می‌گیرد که ایران از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از سایتهایی که مورد ظن هستند و فعالیت‌های هسته‌یی آنها اعلام نشده است ممانعت می‌کند. آنها رسماً بخشی از برنامه تسلیحات هسته‌یی ایران بودند.

پرزیدنت ترامپ و دولت او چنین پندار واهی را که گویی رژیم به‌دنبال یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز است دور انداختند. ما هرگز به رژیم ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌یی دست پیدا کند. اقدامات امروز ما نبایستی کسی را متعجب کند. تیم ما ۲سال است که تمام تلاشهای دیپلماتیک را بکار بسته است تا این تحریم تسلیحاتی را تمدید کند. مایلم از جمهوری دومنیکن به‌خاطر ایستادن در کنار ما در این تلاشها تشکر کنم. دوستان ما در آلمان، فرانسه و بریتانیا، اصطلاحاً E۳، به‌طور خصوصی به من گفتند که آنها نیز نمی‌خواهند تحریم تسلیحاتی برداشته شود. با این‌حال نهایتاً هیچ گزینه یا آلترناتیوی ارائه ندادند. هیچ کشوری بجز آمریکا چنین ایقان و جرأتی برای ارائه یک قطعنامه نداشت. در عوض، آنها ایستادن در کنار آیت‌الله‌ها را انتخاب کردند. این کار آنها مردم عراق، یمن، لبنان، سوریه و هم‌چنین مردم خودشان را به خطر انداخت.

در قیاس با آنها، شورای همکاری خلیج فارس به‌خاطر نشان دادن شهامت و همبستگی‌شان در بیان هشدار حول خطر ایران شایان تقدیرند. بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده دو هفته پیش با ارسال نامه‌یی برای شورای امنیت، خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی شدند، قبل از این‌که مهلت آن در ماه اکتبر تمام شود. آنها به‌عنوان همسایگان ایران بهتر از هر کسی می‌دانند که ایران با داشتن چنین سلاحهایی چه میزان ویرانگری و خرابی ببار خواهد آورد.

جامعه بین‌المللی و به‌خصوص دوستان ما در شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست حرفهایشان را پنهان کرده باشند. آمریکا هرگز به چنین شکلی از رهبری نخواهد پیوست. آمریکا مماشات نخواهد کرد، آمریکا رهبری می‌کند. رهبری آنجا به‌وجود می‌آید که بتوان رژیم ایران را همان‌طور که حقیقی است به‌رسمیت شناخت. یک رژیم مذهبی، خون‌ریز و افراطی که داوطلبانه به‌دنبال صلح و یا ایجاد زندگی بهتر برای مردم ایران نیست. همه دیدند که آن توافق احمقانه هسته‌یی هیچ امنیتی برای آمریکا در بر نداشت. این توافق برای منطقه ثبات به ارمغان نیاورد و رفتار رژیم را نیز معتدل نکرد و هیچگاه نخواهد توانست و هیچگاه این تغییر به‌وجود نخواهد آمد. اقدام امروز فشار مضاعف دیگری بر روی رژیم ایران است. ما جامعه جهانی را فرا می‌خوانیم که برای دستیابی به یک توافق قویتر به ما بپیوندند تا تمامیت رفتار شرورانه رژیم ایران را مجبور به تغییر کنیم و از همه مردمی که می‌خواهند از چپاول رژیم ایران در آسایش باشند حفاظت کنیم».

مایک پمپئو در پاسخ به خبرنگاران گفت: «تا جایی که پروسه اینکار مربوط است ما مطمئن هستیم که قطعنامه آنها ارائه خواهد شد این بنا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد و ما با رئیس این شورا راجع به آن امروز صحبت کردیم. ما مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد.

تا جایی که به تصمیم سایر کشورها مربوط است که به کشورهای خود مراجعه کنند تا انتخاب خودشان را تعیین کنند اما شک نکنید که این اشتباه بزرگیست که این تحریم تسلیحاتی را تمدید نکنند.

رژیم ایران از ۱۹۸۵ تاکنون رژیم ایران به تنهایی بسیاری عملیات تروریستی را در سراسر اروپا انجام داده است، هواپیماهای مسافری را ربوده است، با بمب‌گذاری، اروپاییهای بیگناه را کشته است، دست به ترور مخالفان در اروپا زده است و برای انفجار کنیسه‌های یهودیان توطئه کرده است.

اینها همه را رژیم ایران در اروپا مرتکب شده است و دیگر معنایی ندارد که سلاح بیشتر هم داشته باشند. ما نباید فراموش کنیم که فقط در سال جاری آنها یک هواپیمای مسافری را ساقط کردند. این کشوری نیست یا قابل اعتماد نیست که بتواند سیستمهای تسلیحاتی را خرید و فروش کند.

بنابراین من فقط از همه جهان خواستم تا متحد شوند.

ما همه ظرفیتها را مطابق ۲۲۳۱ داریم که اینکار را انجام دهیم و ما به این تلاش ادامه می‌دهیم. ما مطمئن می‌شویم که این تحریم تسلیحاتی به جای خودش بازگردد».

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره چکاندن ماشه گفت: «این سؤالی است که ۵سال قبل که وقتی پرسیدم به من گفتند. آنها می‌دانستند که چنین روزی می‌رسد و گفتند این متنی است که توسط دستیار وزارت‌خارجه امضا شده است که مورخ نوامبر ۲۰۱۵ می‌باشد منظورم وزارت‌خارجه اوباما و جان کری است.

در این بیانیه دستیار وزارت‌خارجه دولت اوباما آمده است «هر چیزی در برجام و ضمیمه آن از تعهدات ماست. ایران متعهد است و باید در متابعت از اینها باقی بماند. اگر ایران این تعهدات را نقض کند آمریکا می‌تواند هم ماشه تحریم‌های یکجانبه و هم تحریم‌های سازمان ملل را بچکاند.

این مهم است که من تأکید کنم ۲۲۳۱ به هر عضو شرکت‌کننده حق چکاندن ماشه را بی‌قید و شرط داده است.

کشورهای دیگری هم هستند که امروز در متابعت با برجام نیستند آنها هم حق دارند که این ماشه را بچکانند. این مکتوب است. ». . .
مایک پمپئو درباره قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسیار ساده می‌گوید این مجموعه کشورها حق دارند مکانیزم ماشه را به اجرا بگذارند. هیچ شرطی برای فعالیت نگذاشته‌اند و نیازمند تبعیت نیست و فقط می‌گوید این کشورها می‌توانند مکانیزم ماشه را به مورد اجرا بگذارند بسیار ساده و روشن و از طرف دیگر سازمان ملل در تدوین قطعنامه زمانی که بخواهد شرط و شروط بگذارد بسیار در این کار خبره است.اگر بخواهد می‌تواند بگوید که اگر شما بخواهید مکانیزم ماشه را به اجرا بگذارید این شروط را دارد و می‌داند که چگونه این کار را انجام دهد ولی این انتخاب را انجام نداده و اینکار را بی‌لیل انجام نداده است. می‌خواسته تصریح کند که هر کشوری که ببیند ایران تبعیت نمی‌کند این اختیار را دارد که کاری را که امروز آمریکا انجام داد را انجام دهد و این کاریست که ما با تمامی قوانین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت انجام دادیم و کاملاً انتظار داریم شورای امنیت نیز سهم خود را انجام دهد».