۱۴۰۲ مرداد ۲۸, شنبه

نماینده مجلس شورای اسلامی: به کار گرفتن نظامیان در راس امور داخلی، کشور را «امنیتی کرده»

 

.یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است قرار دادن نظامیان در راس امور داخلی کشور، «پیام ناخوشایندی» را برای مردم ارسال می‌کند.


مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی، نماینده شهر بابک در مجلس به خانه ملت، خبرگزاری مجلس ایران گفته است به کار گرفتن نظامیان در راس امور داخلی، کشور را «امنیتی می‌کند.»

آقای قطب آبادی در سخنان خود به برکناری محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات اشاره کرده که با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.

اخیرا وزارت کشور ایران اعلام کرد آقای غلامرضا، معاون سیاسی این وزارتخانه از سمتش برکنار شده است.

محمدرضا غلامرضا، «چهره‌ای امنیتی- نظامی» است که در سابقه خود معاونت قاسم سلیمانی در نیروی قدس و معاونت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را دارد.

آقای قطب آبادی در مصاحبه با خبرگزاری مجلس، معاون برکنار شده وزیر کشور را متهم کرده که «‌دنبال مهندسی کردن انتخاب برای روی کار آوردن یک جریان خاص و افراطی بوده است.»

این نماینده مجلس بحث «جریان انحرافی» را در این باره مطرح کرده است.

در جمهوری اسلامی از «جریان انحرافی» برای توصیف حلقه یاران و نزدیکان محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران استفاده شده است.

دعوای مجلس و وزارت کشور چه بود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهدید کرده بودند در صورت عدم برکناری آقای غلامرضا، احمد وحیدی وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی را استیضاح خواهند کرد.

خرداد امسال، آقای غلامرضا در نامه‌ای به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ کرد تا زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی از همراهی نمایندگان مجلس در سفرهای استانی خودداری کنند.

نمایندگان مجلس واکنش تندی به این بخشنامه نشان دادند و خواهان لغو آن شدند. آنها گفتند چنین بخشنامه‌ای به معنی «عدم تعامل دولت با مجلس» است و تهدید کردند در صورت عدم برکناری رئیس ستاد انتخابات کشور، وزیر کشور را استیضاح خواهند کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی این بخشنامه را لغو کرد اما در ابتدا از برکناری معاون سیاسی خود که دومین معاون سیاسی وزیر کشور بود، خودداری کرد اما سرانجام با برکناری آقای غلامرضا موافقت کرد.

آقای غلامرضا پس از برکناری در بیانیه‌ای واکنش نشان داد و گفت بخشنامه صادر شده، «در راستای اصل «بی طرفی» اعضای ستادهای انتخاباتی بود.»

او گفته است به دلیل فشارهای وارد شده از سمتش «کناره‌گیری» کرده است.

او در بیانیه‌اش گفت «با مشاهده اصرار بعضی نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر و عدم رعایت مصالح قطعی کشور، اینجانب ادامه کار را به مصلحت ندانستم و تصمیم به کناره گیری گرفتم.»

مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی، نماینده شهر بابک گفته است بیانیه آقای غلامرضا نشان داد او «از کشورداری، مسائل و شرح وظایف قوه مقننه و حتی خودش اطلاعی ندارد.»

آقای قطب آبادی تاکید کرده این بیانیه نشان داد که آقای غلامرضا «به‌عنوان یک نظامی نباید در چنین جایگاه مهمی در کشور قرار می‌گرفت.»

نماینده مجلس شورای اسلامی از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران هم انتقاد کرده و گفته است او «توجهی به این مسایل ندارد» و با انتصاب یک وزیر نظامی، «کشور را به سمت فضای امنیتی سوق داده است.»

آقای قطب آبادی گفته است «با قرار دادن یک نظامی خشک و بی‌روح در جایگاه معاونت سیاسی وزارتخانه -که باید ارتباط مستقیم با مردم داشته باشد و به گروه‌های سیاسی کشور آرامش دهد- شرایط را سخت‌تر کرد و به دلیل روحیه نظامی خود، کشور را به مثابه یک پادگان تصور کرده است.»