۱۴۰۲ مرداد ۲۶, پنجشنبه

قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تخلیه فوری محموله نفتکش توقیفی ایرانی در تگزاس شدند


قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی از جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و اعضای دولت او خواستند هرچه زودتر به تاخیر چندماهه در انتقال محموله نفتی از نفتکش توقیف شده ایرانی در تگزاس پایان دهند.

به گزارش رویترز، نفت‌کش سوئز راجان از ۳۰ مه در نزدیکی گالوستون در ۸۰ کیلومتری هوستون متوقف شده است. ایالات متحده این نفت‌کش را در اجرای تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران توقیف کرده است. تاخیر در تخلیه این نفتکش به این دلیل است که شرکت‌های کشتیرانی نگرانند که تخلیه یک نفتکش باعث شود سایر خریداران نفت از به‌کارگیری نفتکش‌هایشان در سفرهای آینده خودداری کنند.برخی بر این باورند که تاخیر در تخلیه این محموله تا حدی نیز ناشی از نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی است. یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران ماه گذشته مدعی شده بود که ایران در برابر هر شرکت نفتی که اقدام به تخلیه نفت ایران از نفت‌کش توقیف‌شده کند،‍ اقدام تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه به همراه ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات و دیگر نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه‌ای به جو بایدن و مقامات ارشد دولت گفتند که اگر شهروندان آمریکایی و شرکت‌های درگیر دائما در سایه ترس از تلافی ایران زندگی کنند، اجرای تحریم‌های نفتی نامربوط خواهد بود.

در متن این نامه که در عصر روز سه‌شنبه به کاخ سفید ارسال شده آمده است: «ضروری است دولت این مساله را روشن کند که ایران و سازمان‌های تروریستی خارجی وابسته به آن نمی‌توانند جلوی دولت ما را در اجرای قوانین مشروعش بگیرند.»

آن‌ها همچنین خواستار گزارش دولت از پیشرفت روند تخلیه نفت از این نفتکش توقیفی شدند.

کاخ سفید هنوز هیچ پاسخی به این درخواست نداده است.

این موضوع هم‌زمان با انتقال پنج زندانی ایرانی آمریکایی به خارج از زندان اوین و رفع توقیف میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی است.

قانون‌گذاران تخمین می‌زنند که این نفتکش حامل حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت به ارزش ۵۶ میلیون دلار آمریکا باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نفت توقیف شده به فروش گذاشته می‌شود و درآمد حاصل از آن به صندوق حمایت از قربانیان آمریکایی تروریسم دولتی واریز می‌شود.