۱۴۰۲ مرداد ۲۱, شنبه

انتقاد چند شخصیت آمریکایی و ایرانی از توافق ایران و آمریکا


چنین انتقادهایی فقط ازجناح موسوم باصلاح‌طلبان حکومت جمهوری اسلامی به گوش نمی‌خورد،بلکه برخی فعالان سیاسی اصولگراهم به توافق ایران وآمریکا نقدهایی دارند.

                              نتیجه سنگ‌اندازی در احیای برجام؟

محمد مهاجری، عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان و همکار شورای سردبیری سایت خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: «دو سال و دو ماه قبل (خرداد۱۴۰۰) که مذاکرات [احیای برجام] در جریان بود علاوه بر آزادی زندانیان و رهاسازی ۷میلیارد دلار مطالبات از کره، پول‌های مسدود شده در ژاپن هم می‌توانست آزاد شود.»

مذاکرات احیای برجام در دولت حسن روحانی در آستانه به نتیجه رسیدن بود اما مطابق شواهد، رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و اصولگرایان افراطی مانع این کار شدند.

برخی ناظران معتقدند روسیه که ظاهرا روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارد نیز در به بن‌بست ‌رسیدن مذاکرات احیای برجام، به خصوص پس از تحریم‌های غرب به خاطر تجاوز به اوکراین نقش داشته و از برگ ایران برای چانه‌زنی استفاده کرده است.

به نوشته مهاجری اگر دارایی‌های بلوکه شده با به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجا آزاد می‌شد به صورت نقدی در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌گرفت و “همه ارزش افزوده‌اش در دو سال اخیر نصیب ایران می‌شد و ضمنا منت قطر و عمان هم سرمان نبود.»

پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام گفت‌وگوهای غیررسمی و محرمانه ایران و آمریکا با میانجیگری کشورهایی نظیر قطر و عمان انجام شد.