۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

وال‌استریت ژورنال: اروپا از ایران می‌خواهد فارغ از «مساله سپاه» برجام را امضا کند

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خود نوشته است، دیپلمات‌های غربی در تلاشند این مسئله را برای ایران روشن کنند، در صورتی که تهران حاضر نشود توافق کنونی را امضا کند، گفت‌وگوها به پایان خواهد رسید.

روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، یکشنبه یکم مه، به نقل از مقامات غربی گزارش داد که انریکه مورا برای سفر دوباره به ایران اعلام آمادگی کرده است، تهران اما هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، دیپلمات‌های غربی می‌خواهند صراحتا به تهران پیام بدهند که مذاکرات تنها در صورتی ممکن است به نتیجه برسد که ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.

به گفته این دیپلمات‌ها که نام‌شان فاش نشده است، مورا تلاش خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافق هسته‌ای را بدون حذف نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های تروریستی» آمریکا امضا نماید و حل‌وفصل این مسئله را به زمانی دیگر موکول کند.

بنا به این گزارش، دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران با درخواست امتیاز گرفتن از آمریکا در مورد موضوع دیگری به میز مذاکره برگردد، واشینگتن آن را بررسی خواهد کرد اما مذاکره مجدد بر سر مسائل از پیش مطرح شده امکان پذیر نخواهد بود.

مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی از 11 مارس در وین متوقف شده و طرفین دیگر به وین بازنگشته‌اند. در آن مقطع مقامات غربی و ایرانی گفتند که متن توافق عملا کامل شده و تنها اتخاذ برخی تصمیمات سیاسی از سوی تهران و واشینگتن باقی مانده است.

آمریکا گفته است ایران «درخواست‌های غیرمرتبط» و «فرابرجامی»‌ داشته که موجب به بن‌بست رسیدن مذاکرات شده است.

جمهوری اسلامی سه شرط از جمله خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده را به‌عنوان شروط نهایی شدن توافق اعلام کرده است.

مقامات دولت ایران همچنین بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی از «خطوط قرمز» خود در مذاکرات اتمی وین عقب‌نشینی نمی‌کنند.

مقامات آمریکا نیز گفته‌اند حتی اگر سپاه از فهرست خارج شود باز هم مشمول تحریم‌های متعدد ایالات متحده خواهد بود.

تهران در چند هفته اخیر که بنا به اذعان طرف‌های درگیر در مذاکرات وین، به توافق نزدیک شده بود، پس از «درخواست‌های روسیه»، با مانع‌تراشی و افزودن شرط خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده روند دست‌یابی به این توافق را دشوار ساخت.

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خود نوشته است، دیپلمات‌های غربی در تلاشند این مسئله را برای ایران روشن کنند، در صورتی که تهران حاضر نشود توافق کنونی را امضا کند، گفت‌وگوها به پایان خواهد رسید.