۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

کارزار تبلیغاتی روسیه در آفریقا و خاورمیانه در بحبوحه جنگ اوکراین


روسیه می‌خواهد خود را در آفریقا و خاورمیانه به عنوان یک «ابرقدرت جایگزین» در برابر غرب معرفی کند


شورش داوودی، تحلیلگر سیاسی آلمانی در مقاله‌ای برای وبگاه «اینترناسیونال کو-اوردیناسیون» به بررسی کارزار تبلیغاتی روسیه در آفریقا و خاورمیانه در بحبوحهٔ حمله این کشور به اوکراین پرداخته است.

به گفته داوودی، در حالی که نفوذ سنتی روسیه در اروپا به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین رو به کاهش است، برای مسکو به دست آوردن متحدان جدید در دیگر نقاط جهان، از جمله آفریقا و خاورمیانه ضروری است.

به نظر این تحلیلگر، کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل سابقه استعماری و مداخله در آفریقا و خاورمیانه، به طور عمده بیش از روسیه دارای «شهرت منفی» هستند. کارزار تبلیغاتی روسیه در این مناطق نیز بر اساس همین معیار تنظیم شده است.

در مواجهه با بی‌اعتمادی مردم و رهبران محلی به «غرب»، شامل قدرت‌های استعماری سابق فرانسه و بریتانیا، و در راس آنها ایالات متحده، روسیه می‌خواهد خود را در آفریقا و خاورمیانه به عنوان یک «ابرقدرت جایگزین» معرفی کند.

کارزار تبلیغاتی روسیه در این مناطق از نسخه جنگ تبلیغاتی اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی سابق الگوبرداری کرده است. هدف روسیه از این تبلیغات بی‌اعتبار کردن دموکراسی و غرب در سطح جهان است. انعطاف پذیری و فضای آزاد نیز باید فرسوده شود، چرا که نخبگان روسیه برای اجرای موفقیت‌آمیز اهداف خود به یک محیط هراس و بی‌اعتمادی در سطح جهان نیاز دارند.

به گفته داوودی، از قضا برخی احزاب و گروه‌های پوپولیست دست راستی در غرب، چه آگاهانه و چه به طور ناخودآگاه، برنامه تبلیغاتی روسیه را پیش می‌برند. برای مثال، مارین لوپن، نامزد دست راستی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری فرانسه، در کارزار انتخاباتی خود مواضعی مشابه مسکو گرفت، و اعلام کرد در صورت برنده شدن، فرانسه را از «ناتو» خارج می‌کند.

مسکو از سوی دیگر روی جریانات چپ در غرب و آفریقا و خاورمیانه، که رابطه‌اش با آنها به طور تاریخی به دوران جنگ سرد و شوروی می‌رسد، سرمایه‌گذاری کرده است. «جنبش‌های آزادی‌بخش»، گروه‌های «چپ کلاسیک»، و حتی برخی از «جنبش‌های اجتماعی جدید» طعمه‌های مناسبی برای کارزار تبلیغاتی ضدغربی روسیه هستند.