۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

تهاجم روسیه به اوکراین | سفارت ایالات متحده در کی‌یف پس از سه ماه بازگشایی شد


برافزاشتن پرچم ایالات متحده آمریکا در سفارت این کشور در کی‌یف، پایتخت اوکراین. چهارشنبه ١٨ مه ٢٠٢٢

سفارت ایالات متحده درکی‌یف،پایتخت اوکراین،روزچهارشنبه پس ازسه ماه بازگشایی شد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر ازسرگیری رسمی فعالیت‌های این سفارت افزود پرچم آمریکا بار دیگر بر فراز ساختمان سفارت به اهتزاز در آمده است. وزارت امور خارجه در این بیانیه ضمن تاکید بر افزایش تدابیر امنیتی جهت محافظت از کارمندان افزوده است واشنگتن همچنان از مردم اوکراین در برابر تهاجم بی‌دلیل و توجیه‌ناپذیر ولادیمیر پوتین پشتیبانی خواهد کرد.

در همین ارتباط، سنای آمریکا اواخر روز چهارشنبه انتصاب بریجت برینک را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در کی‌یف تایید کرد.

لیسبون، پرتغال

پرتغال روز پنجشنبه از اخراج پنج دیپلمات سفارت این کشور در مسکو توسط دولت روسیه خبر داد. وزارت خارجه پرتغال ضمن «توجیه‌ناپذیر» خواندن این مقابله به مثل مسکو اعلام کرده است که بر خلاف دیپلمات‌های اخراج‌شده روسیه از پرتغال، دپلمات‌های پرتغالی صرفا در امور دیپلماتیک فعال بودند.

کرملین روزچهارشنبه نیزدیپلمات‌هایی ازاسپانیا،فرانسه،وایتالیارااز روسیه اخراج کرده بود.

چندین کشور اروپایی در هفته‌های اخیر و به دلیل قساوت‌های ارتش پوتین در اوکراین، اقدام به اخراج دیپلمات‌های روسیه از خاک خود کرده‌اند.

بروکسل، بلژیک

قانونگذاران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به منظور حمایت از اقتصاد اوکراین، به تعلیق یکساله وضع تعرفه بر تمامی کالاهای صادراتی از اوکراین رای دادند.

در این رای‌گیری، ۵۱۵ نماینده پارلمان اروپا رای مثبت، ٣٢ نفر رای منفی، و ١١ نفر دیگر رای ممتنع دادند. طبق این مصوبه، محصولات صنعتی، میوه‌ها، سبزیجات، و فولاد اوکراین از تعرفه معاف می‌شوند.

اروپا مهم‌ترین شریک تجاری اوکراین است و بیش از ۴۰ درصد کل تجارت کالای اوکراین در سال گذشته با این اتحادیه انجام شد. تا پیش از آغاز تهاجم روسیه، اوکراین پانزدهمین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا بود و حدود ١.٢ درصد از کل تجارت با این اتحادیه را تشکیل می‌داد.