۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

گسترش همکاری آمریکا و «آسه‌آن» در برابر تهدید فزاینده چین


آنتونی بلینکن:آمریکا بااتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا همکاری می‌كند تا چشم‌انداز مشترک منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه را پیش ببرد

ایالات متحده آمریکا قصد دارد به منظور مقابله با تهدیدهای فزاینده جمهوری کمونیستی خلق چین همکاری‌های راهبردی خود را با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا «آسه‌آن» گسترش دهد.

به گزارش «صدای آمریکا»، نمایندگان برخی از اعضای «آسه‌آن» برونئی، مالزی، فیلیپین، و ویتنام، جمعه 13 مه در اجلاسی ویژه برای اظهار همبستگی با آمریکا در پایتخت این کشور واشینگتن دی‌سی گرد هم آمدند.

این کشورها همه مدعی مالکیت بخشی از دریای چین جنوبی هستند، اما چین مدعی مالکیت تمام این دریاست، و بر این اساس پروژه‌های نظامی و زیرساختی گسترده‌ای در سرتاسر دریا اجرا کرده است، که شامل ساخت جزایر مصنوعی با پایگاه‌های نظامی می‌شود.

در جلسه روز جمعه، آنتونی بلینكن، وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به همتای اندونزیایی خود، رِتنو مَرسودی گفت ایالات متحده با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا همکاری می‌كند تا «چشم‌انداز مشترک منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه» را پیش ببرد.

مرسودی در پاسخ گفت کشورش به اصل «احترام متقابل به حاکمیت ارضی» پای‌بند است، و امیدوار است که مشارکت استراتژیک میان اندونزی و ایالات متحده بتواند در «صلح، ثبات و سعادت» منطقه نقش بزرگی بازی کند.

كامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز جمعه به‌طور جداگانه با نمایندگان «آسه‌آن» دیدار و با آنها درباره امنیت دریایی و سایر مسائل مهم گفت‌وگو کرد. هریس ماه اوت پارسال در سنگاپور «مدعیات غیرقانونی» چین درباره دریای چین جنوبی را محکوم کرده و گفته بود که اقدامات این کشور «نظم مبتنی بر قانون‌مداری را تضعیف و حاکمیت ملل را تهدید می‌کند.»

به گفته «صدای آمریکا»، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریكا از آغاز کار خود بودجه‌ای 60 میلیون دلاری به ابتکارات جدید دریایی در منطقه جنوب شرق آسیا اختصاص داده است، که شامل واگذاری ناوگانی از کشتی‌ها به كشورهای منطقه برای افزایش ظرفیت‌های دفاعی آنها در برابر تهدیدهای دریایی است.

دولت بایدن اخیرا اعلام کرد در حال آماده‌سازی یک چارچوب جامع اقتصادی برای منطقه هند و اقیانوسیه است. کاخ سفید پنجشنبه هفته گذشته از ابتکارات جدید به هزینه بیش از 150 میلیون دلار خبر داد که شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، امنیت بهداشت و آموزش در «آسه‌آن» است.