۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

روسیه مدعی حمله نیروهای اوکراین به روستاهایی در حومه خرسون شد


وزارت دفاع بریتانیا: اگر روسیه کنترل شهر خرسون را به‌دست گیرد، امکان پیشروی به سمت جنوب و غرب اوکراین را خواهد داشت

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، «حمله نیروهای اوکراینی به چندین روستا در حومه شهر خرسون» خسارت‌های جانی به همراه داشته است.

وزارت دفاع بریتانیا، یک‌شنبه، 1 مه، در این زمینه گفت، روسیه در بلندمدت به‌دنبال اعمال تاثیر اقتصادی و سیاسی خود بر شهر خرسون است. این نفوذ به مسکو اجازه خواهد داد تا به سمت جنوب و غرب اوکراین پیشروی کند.

وزارت دفاع روسیه نیز امروز، نیروهای اوکراینی را به برنامه‌ریزی برای انفجار سد «نیکلایف» متهم کرده و مدعی شد، اوکراین با انفجار این سد به‌دنبال برخی اقدامات تحریک‌آمیز و متهم کردن ارتش روسیه به انجام آن است.

به گزارش رسانه‌های روسی، میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه در این زمینه گفت: «شماری از نیروهای مسلح اوکراین در شهر مارگانتس واقع در استان دنیپروپتروفسک، اقدام به مین‌گذاری در سد نیکلایف کردند. آن‌ها به‌دنبال انفجار این سد و مقصر دانستن نیروهای پیشگام روسیه بودند.»

او خاطرنشان کرد، اگر این سد منفجر شود، شهر مارگانتس و مناطق اطراف آن، که بیش از 45 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، غرق خواهد شد.

میزینتسف در ادامه افزود، اگر این سد منفجر شود، «زیرساخت‌های شهری و تاسیسات حیاتی پس از سیلاب در سراسر این منطقه مورد آسیب دیده و با انتشار بیماری‌های همه‌گیر و عفونی، وضعیت بهداشتی در منطقه نیکوپول در حالتی بحرانی قرار خواهد گرفت.»

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای این کشور در یک شبانه‌روز گذشته، 17 مرکز نظامی اوکراین، از جمله 8 مرکز نگه‌داری از تجهیزات نظامی و محل حضور نظامیان این کشور و همچنین 5 سکوی پرتاب موشک را با موشک‌های نقطه‌زن مورد هدف قرار دادند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین از انهدام دو مرکز فرماندهی، 5 انبار مهمات جنگی و همچنین هدف‌قراردادن 23 خودروی زرهی و نظامی خبر داد.

رسانه‌های روسی در روز گذشته خبر دادند، 25 نفر از جمله 6 کودک، از کارخانه فولاد «آزوفستال» در شهر ماریوپول خارج شدند.

گفته می‌شود این کارخانه آخرین پایگاه نیروهای اوکراینی و محل حضور غیرنظامیان شهر محاصره‌شده ماریوپول است.

ارتش اوکراین اعلام کرده است که جنگنده‌های روسیه به بمباران این شهر و کارخانه «آزوفستال» همچنان ادامه می‌دهند.