۱۳۹۹ مهر ۷, دوشنبه

ده‌ها کشته در درگیری‌های شب گذشته ارمنستان و آذربایجان


 ساعاتی پس از اعلام آماده‌باش همگانی در ارمنستان و در پی درگیری نظامی با آذربایجان در منطقه ناگورنو قره‌باغ، ایروان بار دیگر بر بسیج همگانی جوانان ارمنی تاکید کرد.

ریاست‌جمهوری آذربایجان هم روز دوشنبه 28 سپتامبر 2020 در این کشور آماده‌باش جزئی اعلام و فاش کرد که 32 سرباز ارمنی در درگیری‌های شب گذشته کشته شدند. آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنی به سوی منطقه مرزی مورد مناقشه آتش گشوده‌اند.

از سوی دیگر مسئولان ارمنستان روز یکشنبه 27 سپتامبر اعلام کردند درگیری‌های شدید نظامی میان نیروهای این کشور و آذربایجان که در منطقه ناگورنو قره‌باغ زیر کنترل ارمنستان شعله‌ور شده، همچنان ادامه دارد و دستکم 16 سرباز ارمنستانی کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند.

آغاز این درگیری‌ها، نگرانی‌هایی در خصوص عدم ثبات در جنوب قفقاز را افزایش داده که مکان عبور خطوط لوله‌ای است که نفت و گاز را روانه بازارهای جهانی می‌کند.

مشکل ژئوپلتیک میان آذربایجان و ارمنستان سابقه‌ای نزدیک به یک قرن دارد، ارمنستان می‌گوید که اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1921 منطقه قره‌باغ با اکثریت ارمنی را ضمیمه آذربایجان ساخت که 94٪ اهالی آن را ارامنه تشکیل می‌دهند.

بروز شدیدترین درگیری‌ها از سال 2016، احتمال شعله‌ور شدن جنگی گسترده میان آذربایجان و ارمنستان را افزایش داده که در دهه‌های گذشته بر سر کنترل بر منطقه ناگورنو قره‌باغ در حال منازعه هستند.

این در حالی است که مذاکرات برای فیصله بخشیدن به منازعه قره‌باغ متوقف شده که شدیدترین درگیری ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال1991 و توافق آتش‌بس امضا شده در سال 1994 است.

فرانسه؛ روسیه و آمریکا نیز به تلاش‌ها برای برقراری صلح وارد شده و گروهی موسوم به «گروه مینسک» در این رابطه تشکیل شد اما آخرین تلاش برای دستیابی به توافق صلح در سال 2010 دچار فروپاشی گردید.

وزیر خارجه ارمنستان ترکیه را به «برهم زدن ثبات در قره‌باغ» متهم کردوزیر خارجه ارمنستان ترکیه را به «برهم زدن ثبات در