۱۳۹۹ مهر ۷, دوشنبه

خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی 3 خواسته مطرح کردند

 علیرغم گذشت بیش از 9 ماه از سرنگونی هواپیمای مسافربری اواکراینی بر فراز آسمان ایران، هنوز بحران مربوط به این هواپیما ادامه دارد و پرونده قربانیان آن بسته نشده است.

تشکل بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی اعلام کرد 176 نفر از بازماندگان، به یاد 176 قربانی، در ساعت 8 شب 5 اکتبر 2020 در 9 شهر مختلف جهان گردهم آمده تا 3 خواسته اصلی خود را مطرح کنند.

این خواسته‌های سه‌گانه «محکومیت جنایت رژیم ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی تجاری و انتشار اطلاعات مربوط به این جنایت در سریع‌ترین زمان ممکن و ارائه یک نقشه راه برای کشف حقیقت و تحقق عدالت است.»

هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه 18 دی 98 پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، با دو موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران منفجر شد.

در این حادثه 176 سرنشین این هواپیما کشته شدند. دست‌کم 139 نفر از مسافران هواپیما ایرانی و 57 نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات ایران پس از سه روز کتمان حقیقت، سرانجام به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

بازماندگان قربانیان این پرواز گزارش‌های بازخوانی جعبه سیاه این پرواز که از سوی سازمان هواپیمایی کشور ایران منتشر شد را رد کرده و آن را نیرنگ و بازی سیاسی جدیدی از سوی تهران توصیف کردند.

در این گزارش آمده که هواپیما به فاصله 25 ثانیه مورد هدف دو موشک قرار گرفت و برخی از سرنشینان در این فاصله زنده مانده بودند ولی یک منبع امنیتی ایرانی که نخواست هویتش فاش شود به خانواده قربانیان گفت که این هواپیما هدف سه موشک قرار گرفت و نه دو موشک.

ایران؛ پدر یکی از محکومان به اعدام اعتراضات آبان‌ماه خودکشی کردایران؛ پدر یکی از محکومان به اعدام اعتراضات آبان‌ماه