۱۳۹۹ شهریور ۲۴, دوشنبه

گزيده ها پرزیدنت ترامپ و جو بایدن ارزیابی‌های کاملاً متفاوتی در مورد توافق هسته‌ای ایران ارائه دادند

۲۰۲۰ election / انتخابات ۲۰۲۰
پرزیدنت ترامپ و جو بایدن ارزیابی‌های کاملاً متفاوتی در مورد توافق هسته‌ای ایران ارائه دادند 

پرزیدنت ترامپ و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طی روزهای آخر هفته در مورد توافق هسته‌ای ایران اظهار نظر کردند و ارزیابی‌های کاملاً متفاوتی را در این رابطه ارائه دادند. پرزیدنت ترامپ به شدت از این سند، که در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسید، انتقاد کرد و در مقابل جو بایدن شدیداً به دفاع از آن پرداخت. 

پرزیدنت ترامپ روز شنبه در مصاحبه با جنین پیرو از شبکه فاکس نیوز گفت: «بزرگترین چیزی که مانع کار ما شد توافق وحشتناکی بود که اوباما با ایران به نتیجه رساند. آن بدترین توافق بود.» او تأکید کرد که وقتی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بود «او به آنها [به ایران] ۱۵۰ میلیارد دلار پرداخت، [و] ۱.۸ میلیارد دلار [یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار] پول نقد داد.»

پرزیدنت ترامپ با انتقاد از تصمیم اتخاذ شده توسط دولت اوباما و بایدن، گفت: «شما چگونه [چنین چیزی را] تصویب می‌کنید؟ وقتی شما می‌توانید پرداخت ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد - نقد - [و ارسال] هواپیمایی بزرگ پر از پول نقد برای کسانی که اصلاً آنها را نمی‌شناسید، را تصویب کنید - آن جا بود که من متوجه شدم ریاست جمهوری [منصبی] بسیار نیرومند است.» 

پرزیدنت ترامپ افزود: «آنها عملکرد بسیار افتضاحی داشتند و ما داریم بسیار خوب کار می‌کنیم. من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم این موضوع را با اطمینان بسیار زیاد بگوییم.»

از سوی دیگر جو بایدن روز یکشنبه با انتشار مقاله‌ای در تارنمای سی‌ان‌ان از توافق هسته‌ای ایران دفاع کرد، به انتقاد از سیاست پرزیدنت ترامپ در قبال ایران پرداخت، و اولویت‌های سیاست خود در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات را بیان کرد. 

در مقاله آقای بایدن آمده است: «دیپلماسی تحت رهبری آمریکا پنج سال پیش توافقی را به ثمر رساند که تضمین می‌کرد دست کم یک سال طول می‌کشد تا ایران مواد شکافت‌پذیر [مورد نیاز] برای ساخت یک بمب را تولید کند. اکنون - چون ترامپ به ایران اجازه داد که دیگر ناگزیر از [پایبندی به] تعهداتش مطابق توافق هسته‌ای نباشد - زمان گریز [هسته‌ای] تهران به تنها چند ماه کاهش یافته است.» اقای بایدن تاکید کرد که اگر او به ریاست جمهوری برسد، «عهدی تزلزل‌ناپذیر برای جلوگیری از دستیابی ایران به یک جنگ‌افزار هسته‌ای خواهد بست،» اما در عین حال «مسیری معتبر برای بازگشت به دیپلماسی را به تهران پیشنهاد خواهد داد.»

او نوشت:‌ «اگر ایران به [شرایط] رعایت دقیق و کامل توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده به عنوان نقطه آغازی برای گفت‌و‌گوهای بعدی، بار دیگر به آن توافق خواهد پیوست. ما، به همراه هم‌پیمانان‌مان، برای تقویت و توسعه مفاد توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد، ‌و در عین حال به سایر موارد نگران‌کننده» شامل نقض حقوق بشر به وسیله ایران، حبس زندانیان سیاسی توسط ایران، و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه «رسیدگی خواهیم کرد.» بایدن همچنین وعده داد که «آمریکا همچنین با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد داشت تا اطمینان یابد که [اسرائیل] می‌تواند از خودش در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن دفاع کند» و «به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر توسط ایران، حمایت آن از تروریسم، و برنامه موشکی بالستیک، ادامه خواهد داد.» 

پرزیدنت ترامپ یکشنبه شب نیز در زمان دیدار با طرفداران خود در شهر لاس وگاس ایالت نوادا، بار دیگر درباره ایران صحبت کرد.

پرزیدنت ترامپ گفت: «من از توافق فاجعه بار هسته‌ای ایران، که توسط دولت قبلی به دست آمده بود، خارج شدم.» وی افزود: «چه خوب شد که این کار را کردیم.»

ترامپ گفت: «می‌دانید ما در ازای آن [توافق] چه چیزی نصیب‌مان شد؟ هیچ!»

توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ توسط دولت اوباما و در زمانی که بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا بود، امضا شد. پرزیدنت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با اعلام این که توافق هسته‌ای ایران نتوانسته است به برنامه موشکی بالستیک ایران و نقش ایران در جنگ‌های منطقه‌ای رسیدگی کند، ایالات متحده را از آن توافق خارج کرد. پرزیدنت ترامپ تحریم‌های اقتصادی، شامل تحریم‌های وضع شده بر صادرات نفت ایران، را بار دیگر بر ایران اعمال کرد، اما به ایران برای دستیابی به یک توافق جدید و بهتر، که همه کاستی‌های توافق ۲۰۱۵ را برطرف کند، پیشنهاد مذاکره داد.