۱۳۹۹ تیر ۲۵, چهارشنبه

هشدار افغانستان به ایران و ترکیه: به زادگاه هنرهای مینیاتوری و خطاطی احترام بگذارید


محمدطاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان چهارشنبه 15 ژوئیه در نشست خبری در کابل تاکید کرد، زادگاه و خاستگاه هنرهای مینیاتوری و خطاطی افغانستان است و کشورهای ایران و ترکیه باید بیشتر در این مورد دقت کنند به خاستگاه و اصالت این دو هنر احترام بگذارند.

محمدطاهر زهیر اضافه کرد، ایران و ترکیه اخیراً به ثبت هنرهای مینیاتوری و خطاطی به‌نام کشورهای‌های یادشده اقدام کرده‌اند که این موضوع باعث نگرانی افغانستان شده است.

وی اظهار کرد، کمال‌الدین بهزاد در دوره تیموریان، سلطان حسین بایقرا و امیر علی‌شیر نوایی در افغانستان بنیان‌گذاران مینیاتوری و نقاشی بودند.

محمدطاهر زهیر تاکید کرد، در صورتی که بالای این دو هنر ادعای مالکیت شود، مالک اصلی آن افغانستان است و در تمام متن‌ها و منابع تاریخی آمده است که کمال‌الدین بهزاد بینان‌گذار مینیاتوری اسلامی، نقاشی و رنگ‌آمیزی است.

زهیر ادامه داد: «ترکیه و ایران می‌توانند با قبول این‌که افغانستان مالکیت و اصالت این دو هنر را دارد، با ما شریک باشند و از یونسکو نیز خواست که در این زمینه توجه و پی‌گیری لازم کنند و این دو هنر را به نام افغانستان و به شراکت ایران و ترکیه ثبت کنند».

از سوی دیگر، شماری از فرهنگیان و هنرمندان ولایت هرات در غرب افغانستان نیز یک‌شنبه 12 ژوئیه 2020 در نشست خبری اعلام کرده بودند که کشورهای ایران و ترکیه نباید هنر مینیاتور و خوشنویسی را تنها به عنوان میراث فرهنگی مشترک خود در سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ثبت کنند.

این فرهنگیان ولایت هرات با ابراز نگرانی از ثبت احتمالی هنر مینیاتور و خوشنویسی به نام این دو کشور تاکید کردند که دولت افغانستان باید در این مورد اقدام جدی کند.

شایان ذکر است که کشورهای ایران و ترکیه تلاش دارند که هنر مینیاتور و خوشنویسی را تنها به عنوان میراث فرهنگی مشترک خود در سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) ثبت کنند، اما افغانستان در سال 2016 نیز در این مورد انتقاد کرد.