۱۳۹۹ تیر ۲۵, چهارشنبه

ترامپ: در حال حاضر علاقه‌ای به مذاکره برای مرحله دوم توافق تجاری با چین ندارم


ر پی تشدید تنش‌ها میان ایالات متحده و چین در جنبه‌های مختلف از اختلافات تجاری گرفته تا اختلاف برسر شیوع ویروس کرونا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه 14 ژوئیه اعلام کرد که علاقه‌ای به گفت‌وگو با چین در مورد توافقنامه تجاری مرحله 2 بین دو اقتصاد بزرگ جهان را ندارد.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی. بی.اس نیوز» ،در پاسخ به سئوال آیا مذاكرات مرحله دوم آغاز شده یا نه، پاسخ داد: «من در حال حاضر علاقه‌ای به مذاکره با چین ندارم».

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به توافق مرحله 1 که در ژانویه میان دو کشور امضا شد، گفت :«ما یک توافق بزرگ تجاری با هم امضا کردیم».

با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا چین به ما سیلی زد
ترامپ با اشاره به ویروس جدید کرونا که برای اولین بار در شهر چینی ووهان ظاهر شد گفت:«اما متاسفانه به محض انعقاد توافق و در حالی که جوهر آن قرار داد بر کاغذ هنوز خشک نشده بود، چین ما با این بیماری همه گیر سیلی به ما زد».

او افزود:«بنابراین در حال حاضر من علاقه‌ای ندارم كه با چین درباره توافق دیگری صحبت كنم».

مرحله اول توافق تجاری آمریکا وچین
آمریکا و چین در 15 ژانویه 2020 موفق شدند بر سر شماری از اختلافات ناشی از جنگ تجاری به توافق با یکدیگر دست یابند. این توافق اولیه از سوی ترامپ و معاون نخست‌وزیر چین در کاخ سفید امضا شد. ترامپ گفته بود که این توافق تجاری به ثبات بیشتر در جهان منجر خواهد شد.
مقامات آمریکایی در آن موقع اعلام کردند که بر اساس این توافق چین موظف شده برای کاهش‌ سطح نامتناسب بازرگانی خارجی با آمریکا بر میزان واردات خود به مبلغ 200 میلیارد دلار از این کشور بیافزاید.

در همین رابطه قرار شده است که چین از آمریکا کالاهای صنعتی، انرژی، خدمات و همچنین فرآورده‌های کشاورزی وارد کند. افزون بر این چین موظف شده است بازارهای خود را بر روی فعالیت‌های شرکت‌های آمریکایی و از جمله موسسات مالی آن کشور بگشاید.

لازم به یادآوری است که توافق اولیه به‌رغم پذیرش چین برای واردات کلان کالا از آمریکا منجر به لغو تعرفه‌های گمرکی تعیین شده از سوی دولت آمریکا نمی‌گردد.

آمریکا اعلام کرده بود که تعرفه‌های گمرکی 25 درصدی وضع شده بر روی 250 میلیارد دلار واردات آمریکا از چین همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. گفته می‌شود که آمریکا لغو این تعرفه‌های گمرکی جدید را موکول به مراحل بعدی توافق تجاری بین دو کشور کرده است.

این در حالی است که تعرفه‌های گمرکی 15 درصدی آمریکا که برای حدود 180 میلیارد دلار واردات آمریکا از چین تعیین شده، پس از توافق اولیه تجاری به نصف کاهش خواهد یافت.

این توافق نتیجه اولین فرایند مذاکرات جاری ایالات متحده و چین برای پایان دادن به «جنگ تجاری» 17 ماهه میان دو کشورکه سرعت رشد اقتصادی را کند و سطح درآمد و سرمایه گذاری شرکت‌ها در کل جهان را کاهش داده است