۱۳۹۹ تیر ۲۵, چهارشنبه

عبدالرشید دوستم: اگر اعتماد کنید در ظرف شش ماه طالبان را شکست خواهم داد


عبدالرشید دوستم معاون سابق رئیس‌جمهوری افغانستان و بنیانگذار حزب جنبش ملی چهارشنبه 15 ژوئیه در مراسم اعطای رتبه مارشالی خود اعلام کرد، اگر جهان و دولت کشورش به وی اعتماد کنند در ظرف شش ماه طالبان را شکست خواهد داد.

مراسم ویژه اعطای رتبه مارشالی عبدالرشید دوستم امروز در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در شمال افغانستان با حضور عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی برگزار شد.

به گزارش روزنامه «8صبح» عبدالرشید دوستم تاکید کرد، برای شکست گروه طالبان به نیروهای هوایی و زمینی خارجی نیاز نیست و کافی است که جهان و رییس‌جمهوری محمد اشرف غنی برای شش ماه بر «مارشال دوستم» اعتماد کنند و مدیریت و صلاحیت جنگ را به او واگذار کنند.

وی ادامه داد، در این مدت لیاقتش را برای گرفتن رتبه مارشالی ثابت می‌کند و طالبان را شکست خواهد داد. به گفته‌ دوستم، در صورتی که به او اجازه داده نشود، مسوول پیروزی طالبان در برابر حوزه جمهوریت، شورای امنیت ملی و رییس‌جمهوری محمد اشرف غنی است.

دوستم به طالبان هشدار داد، اگر صلح نکنند و به جنگ ادامه دهند، شکست خواهند خورد در عرصه سیاسی بیش از 50 درصد تنزیل خواهند کرد و در عرصه نظامی نیز قلمرو زیادی از ساحات زیر کنترل خود را از دست خواهند داد.

عبدالرشید دوستم در ادامه سخنرانی خود از نیروهای خارجی به ویژه آمریکا خواست در خروج از افغانستان عجله نکنند. وی اضافه کرد، نگران خروج نیروهای خارجی نیست، اما ممکن است این مسئله منجر به بدنامی نیروهای آمریکایی شود.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این مراسم مدال مارشالی را به عبدالرشید دوستم اهدا کرد.

عبدالله در سخنرانی خود تاکید کرد، اگر هر گروهی به این نتیجه رسیده باشد که از طریق جنگ بر سرنوشت ملت حاکم شود، اشتباه می‌کند و تجربه چهل سال گذشته خلاف آن را ثابت کرده است.

عبدالله علاوه کرد، مسئله رهایی زندانیان طالبان به زودی حل می‌شود و انتظار می‌رود که مذاکرات بین‌الافغانی هرچه زودتر شروع شود و بهانه‌ای در این راستا باقی نماند.

شایان ذکر است در این روزها حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان افزایش یافته است. گروه طالبان بامداد دوشنبه 13 ژوئیه 2020 با موتر(خودرو) بمب‌گذاری شده بر دفتر ریاست امنیت ملی در ولایت سمنگان در شمال افغانستان حمله کرد که در نتیجه 11 نفر کشته شدند و بیش از 60 نفر دیگر زخم برداشتند.