۱۳۹۹ مرداد ۶, دوشنبه

مخالفت دولت قانونی یمن با تعدیل‌های جدید فرستاده سازمان ملل به شورای امنیت ابلاغ شد


دولت قانونی یمن شامگاه یکشنبه 26 ژوئیه 2020 خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن اعلام مخالفت با تعدیل‌های جدید انجام شده از سوی فرستاده سازمان ملل بر پیش‌نویس سابق پیشنهادهای او درباره تدابیر اقتصادی و انسانی مطرح شده مربوط به یمن، این گونه تعدیل‌ها را «جانبداری از حوثی‌ها» توصیف کرد.

به گزارش العربیه دولت قانونی یمن یکشنبه به پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کرد که با اعتقاد به نقش و اصرار سازمان ملل متحد برای برقراری صلح دائمی در یمن همچنان به مشارکت در تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و روند صلح در این کشور ادامه می‌دهد.

محمد الحضرمی وزیر خارجه یمن یکشنبه در یمن در دیدار با سفرای کشورهای عضو دائمی شورای امنیت، مسائل مربوط به روند صلح به سرپرستی سازمان ملل و تلاش‌ها برای اجرایی کردن توافق ریاض و همچنین ادامه مخالفت‌های شبه‌نظامیان حوثی با دسترسی تیم سازمان ملل به «نفتکش صافر» را بررسی کرد.

الحضرمی اشاره کرد که دولت قانونی یمن در ماه مه 2020 ضمن موافقت با پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل و از جمله آن کلیه تدابیر اقتصادی و انسانی مطرح شده مخالفتش با تعدیل‌های جدیدی که بر پیش‌نویس سابق افزود شده و در آن از حوثی‌ها جانبداری شده را اعلام می‌کند.

دولت قانونی یمن در این راستا مجددا بر اصرارش برای برقراری صلح در کشور و به موفقیت رساندن تلاش‌های بین‌المللی و از جمله تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای دستیابی به راه حلی فراگیر و پایدار بر مبنای مرجع‌های سه‌گانه مورد توافق تاکید کرد و گفت که « این موضع اصولی ثابت و تغییر نیافتنی» است.

او همچنین به موافقت دولت قانونی یمن با مسائل ویژه مربوط به پرداخت دستمزد‌ها و بازگشایی جاده‌ها و از جمله آن در استان تعز و آزادسازی همه بازداشت شدگان و توقیف شدگان و ازسرگیری پروازهای بین‌المللی در فرودگاه صنعا با وسیله نقلیه ملی اشاره و بر مخالفت کامل دولت قانونی یمن با ادامه به گروگان گرفتن این مسائل از سوی شبه‌نظامیان حوثی و ادامه قرار دادن شرطهای ناتوان‌کننده و غیر قابل اجرا از سوی آنها تاکید کرد.

در ارتباط با توافق ریاض وزیر خارجه یمن توضیح داد که تلاش‌های بزرگ و قابل تقدیری از سوی برادران در پادشاهی عربی سعودی برای کمک به ازسرگیری اجرای توافق در حال انجام است.

او همچنین بر حتمی بودن و ضرورت عقب‌نشینی واضح و آشکار از رویکرد موسوم به « دولت خودگردان برای جنوب» و هر آن چه به آن بستگی دارد و نیز ضرورت پایبندی کامل و دقیق به توافق ریاض و پرهیز از هر گونه مانع‌تراشی یا ادامه تنش‌زایی در این زمینه تاکید کرد.

وزیر خارجه یمن ضمن ابراز تشکر از کشورهای عضو دائم شورای امنیت به خاطر حمایت از یمن و برگزاری نشستی ویژه برای حل مسئله نفتکش «صافر» بر ضرورت ادامه اعمال فشار بر حوثی‌ها جهت رسیدگی به این مسئله و عدم ارتباط دادن آن با دیگر مسائل به دلیل خطر و تهدیدی که این موضوع و فاجعه احتمالی ناشی از آن ممکن است برای یمن به وجود آورد، تاکید کرده و نسبت به پیامد‌های زیست محیطی، انسانی و اقتصادی خطرناک آن هشدار داد.

الحضرمی گفت شبه‌نظامیان حوثی و همانطور که پیش‌بینی می‌شد از قول‌هایی که پیش از انعقاد جلسه شورای امنیت برای حل مسئله داده بودند عقب‌نشینی کرده و با اجازه دادن به تیم سازمان ملل برای دسترسی به نفتکش صافر مخالفت کردند و در این راستا برای ممانعت از رسیدگی به نفتکش صافر بهانه‌گیری و مانع‌تراشی‌های زیادی می‌کنند و همچنان به بهره‌برداری از این مسئله به عنوان کارت سیاسی برای باج‌گیری ادامه می‌دهند.

از سویی سفرای پنج‌ کشور عضو دائم شورای امنیت در یمن ضمن ابراز تشکر از ادامه همکاری و حمایت‌های دولت قانونی یمن از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن و اشاره به اهمیت اجرایی شدن توافق ریاض برای پیشرفت در مذاکرات جاری در این زمینه ابراز امیدواری کردند.

سفرای پنج‌ کشور عضو دائم شورای امنیت در یمن همچنین بر اهمیت مسئله نفتکش صافر تاکید کرده و بر ادامه تلاش‌های کشورهای متبوعشان برای ایجاد راه حلی برای این مسئله تاکید کردند.