۱۳۹۹ تیر ۱۵, یکشنبه

انتشار اولین تصاویر با کیفیت از ویرانی تاسیسات هسته‌ای ایران


تلویزیون اینترنشنال برای اولین بار تصاویر ماهواره‌ای با کیفیتی که به درخواست این شبکه تهیه شده‌اند را منتشر کرد.

روز پنج‌شنبه 2 ژوئیه 2020 تاسیسات هسته‌ای نطنز شاهد انفجاری بزرگ بود که رسانه‌های ایران ضمن تایید خبر انفجار سایت اتمی نطنز در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این انفجار اعلام شد، «این حادثه هیچگونه تلفاتی نداشته و لطمه ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.»

پیشتر یدی کوهین که بسیاری او را سخنگوی غیررسمی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل می‎خوانند، 24 ساعت قبل از انفجار بزرگ نیروگاه هسته‌ای نطنز، در صفحه توئیترش درباره آن خبررسانی کرده و گفته بود: «اختصاصی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی: اسرائیل بزرگترین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و ویران کرد. مواردی از مسمومیت رادیو اکتیو روی داده و مردم از منطقه حمله تخلیه شده‌اند و بایکوت خبری کاملی در جریان است.»

روزنامه کویتی الجریده در شماره روز جمعه 3 ژوئیه 2020 خود فاش کرد که جنگنده‎های F35 اسرائیل مسئولیت حمله به تاسیسات اتمی نطنز را بر عهده داشته و بر خلاف گزارش‌های مطرح شده، این جنگنده‌ها از جنوب اسرائیل پرواز کرده و در آسمان کشورهای عربی سوختگیری نکرده‌اند.

حالا شبکه ایران اینترنشنال تصاویر ماهواره‌ای باکیفیتی منتشر کرده که نشان می‌دهد سالن مونتاژ سانتریفیوژ تاسیسات هسته‌ای نطنز به طور کامل منهدم شده است.

یکی کاربر توئیتر که در زمینه‌های نظامی مطلب منتشر می‌کند و یکی از نقش‌های اصلی در برملا شدن دروغ ایران در حادثه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی را ایفا کرد، درباره تصویر جدید منتشر شده، نوشت: « خوب اولین تصاویر ماهواره ای با وضوح نسبتا خوب از بقایای ساختمان مونتاژ سانتریفوژها در نطنز منتشر شد. شواهد محتملترین گزینه را «اصابت پرتابه هوایی» نشان می دهند... اینکه آن پرتابه چه بوده است (احتمالا نوعی موشک کروز) باید در این لحظه برای مقامات ج.ا. کاملا مشخص باشد. سلاحهای هوا پرتاب چه موشک کروز چه مهمات دورایستای بدون پیشرانش (که احتمالا مربوط به این ماجرا نباشد) از خود بقایایی مشخصی باقی می گذارند که به سرعت در صحنه قابل بازیابی است... این با ادعای مقامات ج.ا. که می گویند از منشا حادثه مطلع هستند ولی به دلایل امنیتی (احتمالا بار روانی برای پاسخگویی) آن را اعلام نمی کنند تطابق دارد. تشخیص حمله ی هوایی بسیار آسانتر از خرابکاری یا حمله سایبری است.»

در روزهای گذشته کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که علت وقوع حادثه نطنز برای نهادهای جمهوری اسلامی به صورت «دقیق» مشخص شده اما به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

او گفت که «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط ،علت وقوع حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز را به صورت دقیق مشخص کرده» است.