۱۳۹۹ تیر ۱۵, یکشنبه

وبگاه عصر ایران: دولت روحانی باید فورا استعفا دهد




وبگاه عصر ایران با انتشار مقاله‌ای رکوردشکنی قیمت سکه و دلار در ایران را نتیجه مرگ برجام دانست و خواستار استعفای سریع حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران شد.


در مقاله‌ای که وبگاه عصر ایران روز یکشنبه 5 ژوئیه 2020 تحت عنوان «سکه 10 میلیونی، نتیجه نابودی برجام است / ای کاش روحانی استعفا داده بود» و به قلم «رضا غبیشاوی» منتشر کرد، حسن روحانی و محمد جواد ظریف، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران به «ناراست‌گویی» و قربانی کردن منافع ملت ایران در پای توافق هسته‌ای متهم شده و از « استعفای سریع دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، اصلاح قانون اساسی و اجرای تغییرات اساسی» به عنوان راه‌حل‌های پیشنهادی برای مشکلات فعلی ایران یاد شد.

نویسنده مقاله اصرار دولت روحانی به ادامه توافق برجام را « این یک قمار بزرگ است. قماری با هزینه بزرگ ضربه به منافع ایران و ایرانی ها» توصیف کرد و درباره چرایی این قمار نوشت: «چون آنها میدانند برجام، موضوع حیاتی و کلیدی دولت است. بدون برجام، دولت بلاموضوع میشود.»

در بخشی از این مقاله آمده است: «اقدام صحیح این بود که روحانی و دولتش باید جلوی خروج آمریکا از برجام را می گرفتند اما وقتی امریکا از برجام خارج و تحریم ها علیه ایران را برگرداند و تلاش های بعدی نیز با شکست روبه رو شد آنها باید با شرایط جدید خود را تطبیق می دانند. با این واقعیت راهی برای جز استعفا و ترک دولت و استعفای زودهنگام نبود. ای کاش روحانی استعفا می داد. زیرا دولتِ گفتگو و مذاکره نمی تواند علیه مذاکره باشد. دولت ضدتحریم نمی تواند به تحریم ها خوش آمد بگوید.»

رضا غبیشاوی به سیاست انتظار برای پایان دولت ترامپ که ایران در دستور کار قرار داده و از آن با نام «صبر استراتژیک» یاد می‌شود نیز اشاره و آن را «قمار بزرگ» خواند. او در مقاله‌اش نوشت: « نها وارد قمار خطرناکی شده اند تا به هر ترتیب این بیمار مرگ مغزی شده را تا انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا (آبان 99 ) برسانند و با این اقدام شاید در پی شکست ترامپ و پیروزی یک دموکرات (جو بایدن) بتوانند نفس مسیحایی را به برجام برسانند و این توافق را بازگردانند. اما این یک قمار بزرگ است. قماری با هزینه بزرگ ضربه به منافع ایران و ایرانی ها.»

او به نتایج مثبت برجام بر اقتصاد ایران اشاره و تاکید کرد: «با خروج ترامپ از برجام در 18 اردیبهشت 97، برجام عملا نابود شد. برجام در اصل توافقی میان تهران و واشنگتن بود و با خروج یک طرف، این توافق بلاموضوع شد. روسیه، چین و اروپا نیز صرفا شاهد توافق بودند.... با خروج ترامپ از برجام، عملا این توافق به پایان رسید گرچه در شکل و معنی و با اصرار ایران و اروپا، تنها در فرم و حداقل کارکرد مثبت باقی مانده است. توقف تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران بزرگترین مزیت همین برجام بدون آمریکاست اما با بازگشت تحریم‌های آمریکا، این مزیت ها به حاشیه رفته‌اند.»

در یکی دو روز گذشته ارزش ریال، پول ملی ایران در مقابل دلار به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسید و هر دلار آمریکا با قیمت 220 هزار ریال معامله شد. همزمان قیمت هر سکه بهار آزادی نیز از مرز 10 میلیون تومان گذشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ادعا کرد که اقتصاد این کشور تحت مدیریت است و به گفته او بازی با قیمت ارز، سکه و بازار سرمایه از متغیرهای اصلی عملیات روانی دشمن برای آشفته کردن اقتصاد این کشور است.