۱۳۹۹ خرداد ۱۸, یکشنبه

چرخش تازه تهران درابراز آمادگی برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی


محسن بهاروند معاون وزیر خارجه ایران عنوان ساخت که تهران «ممکن است جعبه‌های سیاه هواپیمای» سرنگون‌شده در اثر اصابت دو موشک از سوی پدافند هوایی سپاه را در اختیار شرکت‌هایی قرار دهد که توانایی رمزگشایی از آن را داشته باشند.

اظهارات تازه، بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، در حالی ا‌ست که فشارها بر تهران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیما ادامه دارد، اما با گذشت ماه‌ها از شلیک به این هواپیما، تهران هیچ گونه اقدام عملی انجام نداده است.

بهاروند شنبه 6 ژوئیه به صدا وسیمای دولتی ایران گفت: «با اوکراین به عنوان کشوری که هواپیما متعلق به ایرلاین آن کشور است، در حال مذاکرات دوجانبه‌ای هستیم.»

او ادامه داده که تهران «آماده» مذاکره «با کشورهای دیگر از جمله کانادا و بقیه کشورها» در این مورد است.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که ایران توانایی رمز گشایی از جعبه‌ها را ندارد ولی هیچ تاریخ دقیقی برای ارسال یا تحویل جعبه‌های سیاه بیان نکرد و درعین حال مدعی گردید که مقام‌های تهران می‌خواهند «هر چه سریع‌تر و در کمترین زمان تحقیقات به پایان برسد.»

بهاروند عنوان ساخت که «مذاکرات» با دیگر کشورها بر دو محور قرار دارد؛ یکی تحویل جعبه‌های سیاه و رمزگشایی و دیگری، «اطمینان در این مورد که سوءاستفاده‌هایی از این جعبه‌های سیاه انجام نخواهد شد.»

بهاروند بدون ارائه جزئیات مشخصی می‌گوید «ما تجربیات بدی داریم، قبلا اطلاعاتی را در اختیار برخی از کشورها قرار دادیم و آنها اطلاعات را تغییر داده و در معرض افکار عمومی قرار دادند.»

ایران تا کنون از تحویل جعبه‌های سیاه که می‌گوید قادر به خوانش آن‌ها نیست خودداری کرده و در ابتدا اصرار داشت، بوئینگ، شرکت آمریکایی سازنده هواپیما، یا کشور دیگری تجهیزات فنی در اختیار ایران بگذارد تا خودش جعبه سیاه را رمزگشایی کند.

با وجود اظهارات تازه معاون وزارت خارجه ایران ، تهران پیش‌تر نیز گفته بود آماده تحویل جعبه سیاه به اوکراین یا کشوری ثالث است.

پرواز شماره 752 هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، صبح روز 18 دی ماه گذشته با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و 176 سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های نظام ایران پس از چند روز کتمان و یا رد گزارش‌ها در مورد شلیک به هواپیما، و نیز در حالی‌که فشارهای بین‌المللی رو به افزایش بود، سرانجام پذیرفتند که این هواپیما هدف قرار گرفته است.

اعتراضات داخلی به سرنگونی هواپیما و کتمان آن اما با برخوردهای امنیتی و قضائی روبه‌رو شد و شماری از معترضان نیز به زندان محکوم شدند.

شلیک به هواپیمای اوکراینی در جریان حمله موشکی سپاه پاسداران به دو مقر مورد استفاده آمریکا در عراق، در واکنش به کشته‌شدن قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد به‌دستور رئیس‌جمهوری آمریکا، صورت گرفت.

مارک گارنو، وزیر ترابری کانادا، پیشتر اعلام کرده بود کشورش به به فشارها بر نظام ایران ادامه می‌دهد. یک هفته پیش از او نیز معاون وزیر خارجه اوکراین نیز طی موضعگیری خود گفته بود: «ما بر مجازات افراد مسئول در این پرونده اصرار داریم.»

درباره همین موضوع
 استاندار هرمزگان: همه تخت‌های بیمارستان‌های بندرعباس از بیماران کرونایی پر شدند
 استاندار هرمزگان: همه تخت‌های بیمارستان‌های بندرعباس از بیماران کرونایی پر شدند
04:42 GMT
درباره همین موضوع
حمله هوایی به مواضع ایران در دیرالزور و کشته شدن 12 شبه‌نظامی افغان و عراقی
حمله هوایی به مواضع ایران در دیرالزور و کشته شدن 12 شبه‌نظامی افغان و عراقی
08:50 GMT
ادامه
افزایش تنش و تشدید جنگ تبلیغاتی میان آمریکا و چین افزایش تنش و تشدید جنگ تبلیغاتی میان آمریکا و چین07:24GMT
حمله هوایی به مواضع ایران در دیرالزور و کشته شدن 12 شبه‌نظامی افغان و عراقیحمله هوایی به مواضع ایران در دیرالزور و کشته شدن 12 ...08:50GMT
سعودی از ابتکار عمل رئیس جمهوری مصر  برای پایان دادن به بحران لیبی استقبال کردسعودی از ابتکار عمل رئیس جمهوری مصر برای پایان دادن ...04:58GMT
ترامپ: جمعيت تظاهرات در واشنگتن بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت بودترامپ: جمعيت تظاهرات در واشنگتن بسیار کمتر از آنچه ...10:07GMT
 2 لبنانی در اثر شلیک گلوله عناصر حزب‌الله به سوی تظاهرکنندگان در بیروت زخمی شدند2 لبنانی در اثر شلیک گلوله عناصر حزب‌الله به سوی ...05:51GMT
تبلیغات