۱۳۹۸ بهمن ۱۴, دوشنبه

آگاه نظامی افغان: دولت ایران با طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ارتباط دارد



اسدالله ندیم، آگاه امور نظامی افغانستان دوشنبه 3 فوریه در مصاحبه‌ای گفت که دولت ایران داخل نظام کشورش نفوذ دارد و جفا بزرگ در حق افغان‌ها کرده است.

اسدالله ندیم در گفت‌وگو با شبکه آریانانیوز گفت، دولت ایران در داخل نظام افغانستان برخی سیاسیون مطرح کشور را حمایت مالی می‌کند تا به منفعت‌اش کار کند.

ندیم اضافه کرد، کشورهای دیگر از جمله امریکا و پاکستان نیز در داخل نظام افغانستان افرادی را دارند که برای‌شان پول می‌دهند تا به نفع‌شان کار کنند.

وی افزود، دولت ایران با گروه‌های طالبان، داعش و شبکه‌های دیگر «تروریستی» ارتباط دارد و جنگجویان طالبان در ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و ارزگان افغانستان با حمایت ایران حملات تخریبی انجام می‌دهند.

این آگاه امور نظامی افغانستان اظهار کرد، ایران در حق افغان‌ها جفا بزرگ کرده و تلاش دارد تا شرایط‌اش را بالای افغان‌ها تحمیل کند تا افغانستان صادرات نداشته باشد بلکه به کالاهای بازرگانی ایران وابسته باشد.

قابل ذکر است که جنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی امریکا) اخیراً در سفری از قبل اعلام نشده وارد کابل پایتخت افغانستان شد و در نشستی گفت، ایران همیشه تا حدی نقش منفی در مسایل افغانستان داشته است.

او با انتقاد از فعالیت ایران علیه امریکا در افغانستان گفت، از فعالیت‌های ایران در افغانستان نگران است.

مکنزی در ادامه تاکید کرد: «ایران همیشه تا حدی نقش منفی در مسایل افغانستان داشته، اما آنها ممکن دنبال فرصتی باشند تا از طریق گروه‌های نیابتی خود به نیروهای ائتلاف در اینجا صدمه بزنند. بنابراین ما خیلی نگران این موضوع هستیم».

روزنامه امریکایی «واشنگتن تایمز» نیز به تاریخ 20 ژانویه 2020 گزارش داد، دولت ایران به منظور هدف قرار دادن نیروهای امریکایی در افغانستان، حمایت‌اش را از گروه طالبان گسترش می‌دهد.