۱۳۹۸ اسفند ۴, یکشنبه

فراخوان معترضین عراقی برای تظاهرات میلیونی در روز سه‌شنبه ۲۵ فوریه



شماری از معترضین عراقی روز شنبه ۲۳ فوریه ضمن اعتراض مجدد به تعیین محمد توفیق علاوی برای پست نخست وزیری و تشکیل کابینه دولت به تحصن خود در میادین بغداد و برخی شهرهای جنوب ادامه دادند.


در همین حال معترضین عراقی بار دیگر برای برگزاری تظاهراتی ملیونی در روز سه‌شنبه آینده فراخوان دادند. معترضان با شعاری تحت عنوان «باردیگر برمی‌گردیم»، برپایی تجمعی بزرگ در روز ۲۵ فوریه در میدان التحریر را وعده دادند.

معترضان عراقی با نصب پلاکاردهایی در میدان‌ها که بر روی آنها نوشته شده «به هر شهید وعده می‌دهیم که انقلاب دوباره برمی‌گردد» به تبلیغ و اطلاع رسانی برای فراخوان بزرگ خود در شبکه‌های اجتماعی دست زدند.

این در حالی است که روز گذشته درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای ضد شورش در میدان الخلانی بار دیگر شدت گرفت، میدان‌های اصلی بغداد و دیگر شهرهای عراق طی روزهای گذشته شاهد درگیری‌های مکرر میان معترضان و نیروهای امنیتی بود.

تظاهرکنندگان نیروهای امنیتی را به استفاده از سلاح شکاری (ساچمه‌ای) علیه معترضان متهم می‌کنند. از سوی دیگر فرماندهی عملیات بغداد روز شنبه اعلام کرد، تعدادی از پرسنل امنیتی عراق با اسلحه‌های شکاری زخمی شدند.

فرماندهی عملیات بغداد «گروه‌های خشونت‌طلب» نفوذی در میان تظاهرکنندگان» مسالمت آمیز، را به هدف قرار دادن نیروهای امنیتی با اسلحه‌های شکاری متهم کرد.

او گفت این افراد تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی مسئول محافظت از تظاهرکنندگان را زخمی کردند.

او افزود: «نیروهای امنیتی همواره از خود خویشتنداری نشان داده و تلاش می‌کنند که تظاهرکنندگان را محافظت کنند اما افرادی از میان تظاهرکنندگان مسالمت آمیز سوء استفاده کرده و به امکان عمومی یا مقرهای نیروهای امنیتی یا پلیس حمله می‌کنند.

او از تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز که با نیروهای امنیتی در حفظ نظم و سلامتی تظاهرکنندگان همکاری می کنند تشکر و قدردانی کرد.

فرماندهی عملیات بغداد گفت عاملان حمله به نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان را دستگیر و پرونده آنها را به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.
تظاهرات دانشجویی

روز شنبه شهر حله در استان بابل شاهد راهپیمایی‌های گسترده دانشجویی از سوی دانشگاه هیان در این استان بود. دانشجویان ضمن حمایت از مطالبات تظاهرکنندگان معترض که مهمترین آنها تشکیل دولت مستقل به دور از احزاب اسلامگرای سیاسی است را خواستار شدند

به گزارش العربیه و الحدث، در شهر ناصریه مرکز استان «ذی قار« واقع در جنوب عراق نیز معترضین با سوزاندن لاستیک‌های خودرو پل «حضارات» را بستند.

در همین حال رئیس پلیس استان ذی قار گفت: «پلیس از معترضین مسالمت آمیز این استان در محوطه‌های تظاهرات محافظت کرد رئیس پلیس گفت، تظاهرات مسالمت‌آمیز یک حق قانونی است که مردم از طریق آن می‌توانند مطالبات خود را به صورت مسالمت آمیز بیان کنند».

فرمانده پلیس ذی قار تاکید کرد که پلیس این استان به نحو احسن از تظاهرکنندگان حمایت خواهد کرد.

او گفت اطلاعاتی از نجف به دست ما رسید که عده‌ای برای ایجاد آشوب و اغتشاش در میدان الحبوبی دست بکار شدند که پلیس و نیروهای امنیتی چنین فرصتی را به هیچ کس نخواهند داد.